«Du må prøve å få en relasjon til barnet før du begynner å stille de vanskelige spørsmålene» Styrken i relasjoner: En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser av å støtte barn med utagerende atferd gjennom relasjonsbygging
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3097375Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Barnehagen er en arena der alle barn skal oppleve støtte og omsorg. Barnehageansatte er med på å konstruere denne arenaen, blant annet gjennom relasjonsbygging. Barnehageansatte skal ikke bare bidra til barna opplever omsorg og mestring, men være bidragsytere for å skape et miljø som bidrar til barna selv får disse ferdighetene (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 19). Barn med utagerende atferd er en del av mangfoldet i barnehagen, og er i risiko for å oppleve at ansatte tar avstand til dem grunnet deres atferdsuttrykk (Befring & Uthus, 2019, s. 504). Formålet med denne masteroppgaven retter seg derfor mot barnehageansatte sine opplevelser av barn med utagerende atferd, med relasjonsbygging som fokus. Problemstillingen er derfor:«Hvordan opplever barnehageansatte at relasjonsbygging støtter barn med utagerende atferd?»
Data er samlet inn igjennom delvis-strukturerte intervjuer med fire barnehageansatte med ulike roller og posisjoner sådan. Behandlingen og analyse av dataene er gjort i tråd med tematisk og stegvis-deduktiv-induktive analysemodell. Bruk av empirinære analysemodeller, sammenfaller med et sosialkonstruktivistisk, fenomenologisk vitenskapssyn og kunnskapssyn jeg har lagt til grunn i undersøkelsen. Gjennom analyse og drøfting har jeg forsøkt å løfte frem meninger og opplevelser til intervjupersonene. Opplevelsene til intervjupersonene ble transformert til tema under fire utarbeidede forskningsspørsmål. Tematisk og stegvis-induktiv-deduktiv analysemodell ble dermed kombinert gjennom forskningsspørsmål og empirinære temaer under spørsmålene.
På bakgrunn av funn og analyse, sitter jeg igjen med mye kunnskap. Hovedfunnene fra undersøkelsen viser at relasjonsbygging og utagerende atferd synes å ha flere sammenhenger. Relasjoner skaper en trygghet som kan synes å gi barn med utagerende atferd bedre forutsetninger for å oppleve glede, inkludering og utvikling i barnehagen. En trygg relasjon mellom ansatt og barn, gir bredere handlingsrom for å forstå barnets behov, årsak til utagering, samt fremme et miljø som bygger på det synlige og verdifulle mangfoldet i barnehagen. Kindergarten is a place where children should experience support and care. The people that are working there, create this environment. One of the dimensions of the environment, are relationship building. Relationship building is important for the children to feel love and caring from the staff, but also to help the children develop knowledge and skills to care for each other in life (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 19). The diversity in kindergarten is consistent with children that struggles with externalizing behavior. These children are at risk for not getting the care and support from the kindergarten staff (Befring & Uthus, 2019, s. 504). Therefore, the purpose of this master's thesis focuses on kindergarten staff's experiences of children with externalizing behavior, with a focus on relationship building. The research question is as follows:"How do kindergarten staff experience that relationship building supports children with externalizing behavior?"
Data has been collected through semi-structured interviews with four kindergarten staff in different roles and positions. The processing and analysis of the data have been conducted in accordance with a thematic and stepwise deductive-inductive analysis model. The use of empirical analysis models aligns with a phenomenological perspective that I have adopted for this study. Through analysis and discussion, I have attempted to highlight the perspectives and experiences of my interviewees. The interviewees' experiences were transformed into themes. These themes are placed under four underlying research questions to support my main research question.
Based on the findings and analysis, I have gained significant knowledge. The main findings of the study indicates that there seem to be several connections between relationship building and externalizing behavior. Relationships create a sense of security that appears to provide children with externalizing behavior better conditions for experiencing joy, inclusion, and growth in kindergarten. A stable relationship between staff and child allows for a wider understanding of the child's needs and the causes of externalizing behavior. This leads to provide an environment that is built on the importance of visible diversity in the kindergarten.