Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDivitini, Monica
dc.contributor.authorMyrvoll, Benedicte Helen
dc.date.accessioned2023-10-18T17:25:18Z
dc.date.available2023-10-18T17:25:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145904930:35331294
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097374
dc.description.abstractBærekraftsutfordringene er av umiddelbar global bekymring, og informasjonsteknologi (IT) har en avgjørende rolle i å støtte bærekraftig utvikling. Samtidig bidrar også IT til problemene. Til tross for det stadig økende behovet for IT-fagfolk som er kvalifisert til å ta tak i disse utfordringene, har utdanning i bærekraft og IT så langt vært mangelfull. IT-studenter, som er fremtiden til bransjen, trenger en forståelse av de brede konsekvensene av IT-systemer, og må anerkjenne ansvaret de har for systemene de skaper, for å aktivt kunne bidra til positiv endring. For å møte dette behovet, utforsker denne oppgaven hvordan seriøse samarbeidsspill kan brukes som et verktøy for å utvikle IT-studenters kunnskap og oppfatning av bærekraft og dets sammenheng med IT. Tidligere forskning har funnet at bruken av spill for å lære bort bærekraft er lovende, og i denne oppgaven presenteres et 3D seriøst samarbeidsspill med lovende engasjementselementer og læringselementer. Denne studien bidrar videre til pedagogiske spill som lærer bort bærekraft og IT. De primære læringsmålene med spillet var å fremme systemtenkning, en forståelse av sammenhengen mellom bærekraft og IT, og utfordre eksisterende oppfatninger. Fokuset har vært å finne effektive spillelementer for å fremme læring og engasjement for å støtte disse læringsutbyttene. Studien involverer design, flere evalueringer og en siste test av den implementerte prototypen av SustainIT: et seriøst samarbeidsspill der spillerne kommuniserer på tvers av fortid og fremtid for å ta mer bærekraftige beslutninger for et IT-selskap. Prototypen gjennomgikk flere evalueringer med eksperter og målgruppen under ulike stadier av utviklingen for å styrke konseptet og bruken av spillelementer. Resultatene som presenteres i denne forskningen indikerer at samarbeidende seriøse spill har potensialet til å legge til rette for læring, i arbeidet med å utvikle IT-studenters kunnskap i bærekraft og IT. Disse funnene kan informere fremtidig design og utvikling av seriøse spill som tar sikte på å dyrke forståelsen av de ulike påvirkningene IT har på bærekraft. Spillkonseptet kan også utvides til bruk i tverrfaglige sammenhenger, da den brede innflytelsen av digitalisering på tvers av samfunnet gjør denne kunnskapen verdifull og relevant for alle. Spillet kan lastes ned for Windows, Apple Silicone Mac og Intel-basert Mac fra https://benedihm.itch.io/sustainit
dc.description.abstractThe challenges posed by sustainability are of immediate global concern and the field of information technology (IT) has a critical role in supporting sustainable development. However, there are also various ways in which IT contributes to the issues. Despite the ever-growing need for IT professionals qualified to take on these challenges, education in sustainability and IT has so far been lacking. IT students, who are the future of the industry, need an understanding of the far-reaching implications of IT, and to acknowledge their responsibility for the systems they create, to actively contribute to positive change. To address this need, this thesis explores how collaborative serious games can be utilized as a tool to develop IT students' knowledge and perception of sustainability and its connection with IT. Previous research has found the use of games to teach sustainability promising, and in this thesis, a 3D collaborative serious game featuring promising engagement elements and learning elements is presented. This study further contributes to the area of educational games teaching sustainability and IT. The primary learning goals of the game were to promote systems thinking, an understanding of the connection between sustainability and IT, and challenge existing perceptions. Focus has been put on finding effective game elements to promote learning and engagement, to support these learning outcomes. The study involves the design, multiple evaluations, and final test of the implemented prototype of SustainIT: a collaborative serious game where the players communicate across the past and future to make more sustainable decisions for an IT company. The prototype underwent multiple evaluations with experts and the target group at different stages of development to strengthen the concept and use of game elements. The results presented in this research indicate that collaborative serious games have the potential to facilitate learning, in the effort to develop IT students' knowledge in sustainability and IT. These findings can inform the design and development of future serious games aimed at cultivating the understanding of the various impacts of IT on sustainability. The game concept can also be extended for use in interdisciplinary contexts since the broad influence of digitalization across society makes this knowledge valuable and relevant for all. The game can be downloaded for Windows, Apple Silicone Mac, and Intel-based Mac from https://benedihm.itch.io/sustainit
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSustainIT: A Collaborative Serious Game for Sustainability and IT
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel