Multibody simulation of a Formula Student Race Car
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven fokuserer på utviklingen av en omfattende multibody-simuleringfor en formel student racerbil. Simuleringsmodellen ble laget ved bruk av Altair-miljøet,med stor vekt på å oppnå høy nøyaktighet i systemmodellering. Spesielt var stivheten,dekkene, aerodynamikken, drivverket og føreren integrert i simuleringsmodellen.
Et sentralt aspekt ved denne modellen var konfigurerbarheten, som muliggjør bruk avbåde konstante nominelle parametere og variable parametere for å utføre parameterstudier.Ved å implementere denne tilnærmingen ble effekten av variasjoner i vekt og hjulop-phengsstivhet på kjøretøyets oppførsel grundig undersøkt. Spesifikt ble to forskjelligehjulopphengsstivheter analysert, og omfattet både toe- og camberjusteringer.
Gjennom den gjennomførte parameterstudien ble det funnet verdifull innsikt angåendepåvirkningen av vekt og hjulopphengsstivhet på racerbilens ytelse og kjøreegenskaper.Denne forskningen bidrar til optimalisering og forbedring av racerbiler for Formula Stu-dent ved å gi en dypere forståelse av forholdet mellom disse nøkkeldesignfaktorene.
Totalt sett presenterer denne masteroppgaven et robust multibody-simulerings-rammeverkfor racerbiler for Formula Student, som muliggjør nøyaktig modellering og analyse avkomplekse dynamiske hendelser. Funnene og metodene som presenteres her, tjener somen verdifull ressurs for fremtidig racerbildesign og -utvikling. This master thesis focuses on the development of a comprehensive multibody simulationfor a formula student race car. The simulation model was created using the Altair environ-ment, with a strong emphasis on achieving high accuracy in system modeling. Notably,the suspension, tyres, aerodynamics, powertrain, and driver were meticulously incorpo-rated into the simulation model.
A key aspect of this research was the configurability of the model, allowing for the uti-lization of both constant nominal parameters and variable parameters for conducting pa-rameter studies. By implementing this approach, the effects of weight and suspensionstiffness variations on the vehicle’s behaviour were extensively investigated. Specifically,two different suspension stiffnesses were analysed, encompassing both toe and camberadjustments.
Through the conducted parameter study, valuable insights were obtained regarding theinfluence of weight and suspension stiffnesses on the race car’s performance and handlingcharacteristics. This research contributes to the optimization and enhancement of formulastudent race cars by providing a deeper understanding of the relationships between thesekey design factors.
Overall, this master thesis presents a robust multibody simulation framework for for-mula student race cars, allowing for accurate modelling and analysis of complex dynamicevents. The findings and methodologies presented herein serve as a valuable resource forfuture race car design and development endeavours.