Show simple item record

dc.contributor.advisorVerhulst, Elli
dc.contributor.authorHaugen, Kajsa Margareta
dc.contributor.authorValheim, Anna Stina
dc.date.accessioned2023-10-05T17:21:31Z
dc.date.available2023-10-05T17:21:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:152978446:152981958
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094631
dc.description.abstractImplementering av bærekraftige forretningsmodeller (SBM) kan spille en avgjørende rolle i arbeidet med å fremme en mer bærekraftig verden. For å utvikle lønnsomme SBM-er er det viktig å aktivt skape verdiforslag som ivaretar interessene til alle relevante interessenter. Litteraturen belyser at dette anses som en kompleks prosess som er utfordrende for mange selskaper med SBM-er. Formålet med masteroppgaven er å etablere en praktisk forståelse og innsikt for utviklingen av lønnsomme SBM-er, som håndterer den nevnte kompleksiteten. Forskningsspørsmålet masteroppgaven skal besvare er dermed: "Hvordan håndterer teknologi scale-ups interessentenes interesser og tilpasser verdiforslagene i utviklingen av en lønnsom bærekraftig forretningsmodell, i praksis?" For å oppnå studiens formål har en kvalitativ casestudie blitt gjennomført. For å besvare forskningsspørsmålet, har forfatterne gjennomgått relevant litteratur fra fagfeltet samt gjennomført datainnsamling fra fire ulike teknologi scale-ups, på tvers av bransjer. Studien har hatt en abduktiv tilnærming, der forfatterne har beveget seg mellom teori og data for å finne svar. Hovedfunnet fra studien er forståelsen for sammenhengen mellom viktige elementer i prosessen å utvikle en lønnsom SBM (se figur 3 i kapittel 6.1). Denne sammenhengen er basert på fire funn fra masteroppgaven; Grunnleggende elementer i etableringsfasen, som belyser fordelene med bransjeerfaring i kjerneteamet, brukerorientert fokus og løsning av et etablert samfunnsproblem. Dette skaper forståelse for det identifiserte problemet som skal løses, og legger grunnlaget for selskapets videre vekst. Det andre funnet er at scale-ups med SBM-er bør prioritere verdiforslaget til kunden, og at det bør omfatte kortsiktige kostnadsbesparelser for kunden. Det tredje hovedfunnet er at verdiforslag rettet mot People and Planet er intuitive for scale-ups med en SBM som har som mål å løse et etablert samfunnsproblem. Det fjerde funnet belyser at verdiforslagene forbedres gjennom evidens og betydningen av bransjekunnskap samt innsikt når det gjelder evnen til å skille mellom verdifulle og skadelige eksterne råd. Forfatterne understreker betydningen av å integrere disse sammenhengende elementene for å tilpasse verdiforslagene til interessentenes interesser, samt gjøre det mulig for teknologi scale-ups å oppnå lønnsomme SBM-er.
dc.description.abstractImplementing sustainable business models (SBMs) can play a crucial role in promoting a more sustainable world. To develop profitable SBMs, it is essential to actively create value propositions that address the interests of all relevant stakeholders. The literature highlights that this is regarded as a complex process that is challenging for many companies with SBMs. The purpose of this master's thesis is to establish a practical understanding and insight of the development of profitable SBMs that manage the aforementioned complexity. The research question the thesis will answer is thus: RQ: "How do technology scale-ups consider stakeholders' interests and align value propositions when developing a profitable Sustainable Business Model, in practice?" A qualitative case study has been conducted to achieve the purpose of the study. In order to answer the research question, the authors have reviewed relevant literature from the field and conducted data collection from four different technology scale-ups with SBMs, across industries. The study has taken an abductive approach, and the authors have moved between theory and data to find answers. The main finding from the study is the understanding of the coherence between crucial elements involved in the process of developing a profitable SBM (refer to Figure 3 in Chapter 6.1). This coherence is based on four findings from the master's thesis; Fundamental elements in the establishment phase, highlighting the benefits of industry experience within the core team, user-oriented focus, and solving an established problem in society. This creates an understanding of the identified problem to be solved and lays the foundation for the company's further growth. The second finding is that scale-ups with SBMs should prioritise the value proposition to the customer and that it should encompass short-term cost-savings for the customer. Further, the third finding is that the value propositions aimed at People and Planet are intuitive for scale-ups with an SBM that aims to solve an established problem in society. The fourth finding is the enhancement of value propositions through evidence and the significance of industry knowledge and insight concerning the ability to discern between valuable and detrimental external advice. The authors emphasise the significance of integrating these interconnected elements to align value propositions with stakeholders' interests and, ultimately, enable technology scale-ups to achieve profitable SBMs.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAligning Value Propositions for Stakeholders in Profitable Sustainable Business Models: Practical Insights from Norwegian Technology Scale-ups
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record