dc.contributor.advisor | Olsen, Anna | |
dc.contributor.advisor | Rismoen, Jon Herman | |
dc.contributor.author | Høiseth, Eivind | |
dc.contributor.author | Lilleeng, Tor Sverdrup | |
dc.date.accessioned | 2023-10-05T17:21:20Z | |
dc.date.available | 2023-10-05T17:21:20Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146039120:66052839 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3094627 | |
dc.description.abstract | Etter å ha etablert kontakt med Norsk Luftambulanse (NAA),
ble et prosjekt presentert som en potensiell masteroppgave.
Prosjektet innebar å utvikle en ny fikstur for en av deres
medisinske redningsbårer. Nærmere bestemt Franco Gardabåren. (FG-båren). Dette er en lettvektig, solid, franskbygget båre
ment for redningsoperasjoner i utfordrende terreng. Båren kan
dras på alle underlag, og kan brukes i underhengende oppdrag
fra helikopter. En funksjon den mangler derimot er muligheten for
å heve pasienten til hevet ryggleie. Dette har vært utfordringen
for dette prosjektet.
Double Diamond-modellen har vært fremtredende gjennom
hele prosjektet. Benchmarking ved å kombinere behov og
beregninger har blitt brukt for å evaluere og sammenligne
konseptene.
Å heve pasienten til hevet ryggleie kan i mange tilfeller være
livsviktig for pasienten. Det er også ofte en mer behagelig stilling
for pasienten. Det er imidlertid ingen medisinske redningsbårer
som er så allsidige som FG-båren, og samtidig har har mulighet til
å heve pasienter til hevet ryggleie.
NAA har 13 helikopterbaser spredt over Norge. Alle basene deres
er utstyrt med to typer bårer. Aerolite Cirrus-båren (AC-båren),
som for de fleste baser er primærbåren, og FG-båren. FG-båren
brukes hovedsakelig til søk og redningsoppdrag på grunn av
dens høye funksjonalitet i ulike terreng.
Brukerinnsikt i starten av prosjektet la grunnlaget for
kravspesifikasjoner som senere ble brukt til å vurder og
sammenligne konsepter. Prosjektets første fokus var å
finne løftemekanismen som var best egnet for å oppfylle
kravene. Prototyper ble laget for å validere funksjonalitet og
anslå konseptenes potensial. Konseptene ble nøye utvalgt
ved hjelp av ambulansepersonell fra både Norge og Sveits.
Vektberegninger vurdert sammen med hvordan mekanismen
betjenes, og hvordan man fester den til båren, ble også tatt i
betraktning før et endelig konsept ble valgt. Det valgte konseptet
for løftemekanismen er en blokkerbar gassfjær. Detaljering av
konseptet krevde nøyaktige beregninger av ideelle vinkler og
lengder for å finne den optimale gassfjæren.
Etter at konseptet for løftemekanismen ble valgt startet en ny
idéfase. Å finne den beste måten å feste gassfjæren til båren
viste seg å være enda en omfattende produktutviklingsprosess.
Lite plass, strenge krav og flere runder med analyser er nøkkelord
for denne prosessen. Flere iterasjoner senere presenteres to
løsninger gjennom denne rapporten.
De to løsningene er like bortsett fra måten de er festet til
den originale båren. Den første løsningen fester en avstiver
permanent under de eksisterende brakettene, og bruker
en hurtigutløsermekanisme for å koble resten av fiksturen til
avstiveren.
Den andre løsningen har ingen permanente deler og festes
direkte på de eksisterende brakettene ved hjelp av en
fjærbelastet låsemekanisme. | |
dc.description.abstract | After establishing contact with the Norwegian Air Ambulance
(NAA), a project was presented as a potential master thesis.
The project involved developing a new fixture for one of their
medical rescue stretchers. More specifically the Franco Garda
stretcher. (FG-stretcher). A lightweight and tough french-built
stretcher meant for rescue operations in challenging terrain. The
stretcher can be dragged on any surface and can be hoisted
from a helicopter. One thing it can’t do is to raise the patient to
elevated backrest. That has been the challenge for this project.
The Double Diamond model has been prominent through the
whole project. Benchmarking by combining needs and metrics
has been used to evaluate and compare the concepts.
Raising the patient to elevated backrest can in many cases be
vital for the patient. It is also a more comfortable position for the
patient. However, there are no medical rescue stretchers that are
as versatile as the FG-stretcher while still having the ability to raise
patients to elevated backrest.
The NAA has 13 helicopter bases spread over Norway. All of
their bases are equipped with two types of stretchers. The
Aerolite Cirrus stretcher (AC-stretcher), which for most bases is
the primary stretcher, and the FG-stretcher. The FG- stretcher is
used mainly for search and rescue missions, because of it’s high
functionality in various terrain.
User insights in the beginning of the project laid a foundation
of requirement specifications which later has been used to
compare and evaluate concepts. The first focus of the project
was to find the mechanism that was best suited to meet the
requirements. Prototypes were made to validate functionality
and potential of the concepts. The concepts were carefully
selected with the help of paramedics from both Norway and
Switzerland. Weight estimations along with how the mechanism
is operated, and how to secure it to the stretcher were also
taken into concideration before setteling on a final concept. The
chosen concept for the lifting mechanism is a blockable gas
spring. Detailing the concept required precise calculations of
ideal angles and lengths to find the optimal gas spring.
After the concept for the lifting mechanism was chosen, a new
ideation phase began. Finding the best way to attach the gas
spring to the stretcher turned out to be another comprehensive
product development process. Little space, strict requirements
and several analysises are key words to this process. Several
iterations later, two solutions are being presented through this
report.
The two solutions are similar except from the way they are
fastened to the original stretcher. The first solution attaches a
brace permanently beneath the excisting brackets and uses a
quick release mechanism to connect the fixture to the brace.
The second solution is more easily removable and is fastened
directly onto the excisting brackets using a spring loaded
latching mechanism. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Development of a light, strong and mobile solution to accommodate elevated backrest in extreme conditions on a Franco Garda stretcher | |
dc.type | Master thesis | |