Numerical modelling and dynamic analysis of a wind turbine rotor blade lifting operation from feeder barge using a jack-up vessel - A SIMA simulation
Abstract
En marin løfteoperasjon der et offshore vindturbinrotorblad løftes fra en lekter ved hjelp av etjack-up fartøy er en kompleks og vanskelig operasjon. Dette er en operasjon som Equinor ønsker atskal undersøkes med tanke på fremtidig operasjoner og drift. Utfordringene med en slik operasjoner geometrien, størrelsen og skjørheten til gjenstanden som løftes. Andre utfordringer inkludererliten toleranse for feil under løftet enten fra menneskelige eller tekniske faktorer. Det er imidlertidskrevet lite om de tekniske faktorene ved en slik spesifikk operasjon, og som en konsekvens, denneoppgaven fokuserer dermed på hva som vil skje når et vindturbinrotorblad løftes fra en lekterved hjelp av et jack-up fartøy i flere sjøtilstander. Oppgaven fokuserer spesielt på den relativebevegelsen mellom løftets rotorblad og lekter, for tilfeller med og uten hivkompensasjon.
For å undersøke denne operasjonen ble SIMA brukt til å sette opp seks koblede RIFLEX-SIMOmodeller bestående av et jack-up fartøy, tre lektere, et vindturbinrotorblad, hivkompensasjon og etenkelt fortøyningssystem som kobler lekteren til fartøyet. Denne modellen var basert på en annenmodell tilgjengeliggjort av Dr. Amrit Verma, noe som gjorde det mulig å analysere operasjonen.I modellen ble jack-up fartøyet og tre forskjellige lektere modellert ved bruk av SESAM GeniE.Jack-up fartøyet ble modellert etter Bold Tern, eid av Fred. Olsen Windcarrier, og de tre enklelekterne ble modellert for å kunne bære et vindturbinrotorblad. For lekterne ble SESAM HydroDbrukt til å utføre en hydrodynamisk analyse og lage RAOer, senere brukt i SIMA. Bladet som blebrukt var et IEA 15-MW referanseturbinrotorblad utviklet IEA Wind, og ble direkte importert tilSIMA. Hivkompensasjon ble brukt for tre av modellene, noe som gjorde at endringen i hver modellvar lekterene og om hivkompensasjon var inkludert eller ikke. Operasjonen ble deretter simulert foret sett med forskjellige sjøtilstander, og de mest relevante resultatene ble analysert inkludert denrelative bevegelsen mellom det løftede rotorbladet og lekterene. Metocean-dataene som ble bruktble levert av en industrikontakt hos Equinor.
For vindbølgeretningene og toppperiodene i simuleringene var verdiene som ble satt i forhold tiltoppperiodene og retningene til lekterenes RAO i frihetsgradene hiv, rull og stamp, med størst effekt. Resultatene består av bølgehøyden og et estimat av en sannsynlig ekstrem verdi, bevdegelsenetil lekterne og jack-upen, rotorbladbevegelse og krefet på løftewire med og uten hivkompensasjonsamt en estimering av hvilken minste diameter løftewiren kan ha. Den relative bevegelsen mellomblad og lekter og til slutt kreftene på det foreslåtte fortøyningsarrangementet ble også tatt med.En casestudie av den relative bevegelsen og stampingen for lekterne viste de sikre verdiene for dissebevegelsene i forhold til de simulerte sjøtilstandene.
Fra resultatene ble det funnet at operasjonen kan være sikker under visse sjøtilstander, ogat den største effekten på den relative bevegelsen var toppperioden i forhold til lekterenes RAOi hiv og stamp, en økning i signifikant bølgehøyde og en bølgeretning på 045 grader i forholdtil lekteren. Videre hadde størrelsen på lekteren innvirkning på resultatene ettersom den mindrelekteren induserte mer bevegelse og gjorde operasjonen mindre sikker. Den større lekteren indusertemindre bevegelse og gjorde operasjonen tryggere. Effektene av hivkompensasjon var av liten tilingen grad, annet enn å gjøre bevegelsen mer forutsigbar. Maksimal spenning i løftewiren ble vist åvære innenfor verdigrensene for den virkelige løftewiren som ble sammenlignet, og den nødvendigediameteren ble gitt for denne spesifikke wiren. Fortøyningssystemet ble viste at det holdt lektereni sikker posisjon under simuleringer.
Det anbefales at validering av modellen skjer, enten med annen programvare eller en fysiskmodell og avvik korrigeres, spesielt rundt opphengsriggen. Dessuten foreslås det å lage en fysiskeller digital modell av fortøyningssystemet. En sammenligning med et DP-system kan også gjøresfor å se forskjellen i operativitet og kompleksitet. A marine lifting operation where an offshore wind turbine rotor blade is lifted from a feederbarge using a jack-up vessel is a complex and difficult operation. This is an operation that Equinorwants researched for the purpose of future operations. The challenges with such an operationare the geometry, size and the fragility of the object being lifted. Other challenges include smalltolerance for errors during the lift either from human or technical factors. However, little is writtenabout the technical factors of such a specific operation. As a consequence, this thesis focuses onwhat will happen when a wind turbine rotor blade is lifted from a feeder barge with the help of ajack-up vessel in multiple sea states. The thesis focuses especially on the relative motion betweenthe lifted rotor blade and barge, for cases with and without heave compensation.
To research this operation SIMA was used to set up six coupled RIFLEX-SIMO models consisting of a jack-up vessel, three barges, a wind turbine rotor blade, heave compensation and a simplemooring system connecting the barge to the jack-up. This model was based of another modelprovided by Dr. Amrit Verma, making it possible to analyse the operation. In the model, thejack-up vessel and three different barges were modelled using SESAM GeniE. The jack-up vesselwas modelled after the Bold Tern, owned by Fred. Olsen Windcarrier, and the three simple bargeswere modelled to be able to carry a wind turbine rotor blade. For the barges SESAM HydroDwas used to conduct a hydrodynamic analysis and make RAOs, used later in SIMA. The bladeused was an IEA 15-MW reference turbine rotor blade developed the IEA Wind, and was directlyimported into SIMA. Heave compensation was used for three of the models, making the change ineach model the barges and if heave compensation was included or not. The operation was thensimulated for a set of different sea states, and the most relevant results were analysed includingthe relative motion between the lifted rotor blade and the barges. The metocean data used wasprovided by an industry contact at Equinor.
For the wind wave directions and peak periods in the simulations, the values set were relativeto the peak periods and directions of barges RAOS in heave, roll and pitch giving the greatesteffect. The results consists of the wave elevation and an estimate of a probable extreme value,barge and jack-up motions, rotor blade motion and tension with and without heave compensationand an estimation what minimum diameter the lifting wire can have. The relative motion betweenthe blade and barge and lastly the forces on the suggested mooring arrangement were included. Acase study of the relative motion and the pitch angle for the barges showed the safe values of themotions relative to the simulated sea states.
From the results it was found that the operation can be safe under certain sea states, and thatthe largest effect on the relative motion were the peak period relative to barges RAO in heaveand pitch, an increase in significant wave height and a wave direction of 045 degrees relative tothe barge. Furthermore, the size of the barge had an impact on the results as the smaller bargeinduced more motion and made the operation less safe. The larger barge induced less motion andmade the operation safer. The effects of heave compensation was little to non, other than makingthe motion more predictable. The max tension in the wire were shown to be within the limits ofthe real life wire compared and the required diameter was given for this specific wire. The mooringsystem was shown to keep the barge in safe position during simulations.
It is recommended that validation of the model takes place, either with another software or aphysical model and discrepancies corrected, especially around the suspension rig. Moreover, makinga physical or digital model of the mooring system is suggested. A comparison against a DP systemcould also be made, to see the difference in operability and complexity.