Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjeggedal, Terje
dc.contributor.advisorVik, Marte Lange
dc.contributor.advisorSlettum, Elin Johanne
dc.contributor.authorGamme, Emma Haugen
dc.date.accessioned2023-10-02T17:23:32Z
dc.date.available2023-10-02T17:23:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114472274:69284155
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093590
dc.description.abstractFergefri E39 er landets største samferdselsprosjekt med mål om å knytte bo-, arbeids- og næringsmarkeder på Vestlandet bedre sammen. Mellom Ålesund og Molde planlegges E39 Møreaksen som firefelts motorveg for å halvere reisetiden mellom byene. Strekningen Digernes - Vik er valgt ut for å nærmere studere hvordan hensyn til klima og naturmangfold er vektet i tidligfase av utredningsprosessen. Denne oppgaven vil bidra til å sette søkelys på organisering, metode og kunnskapsgrunnlag som ligger til grunn for konseptvalgutredninger (KVU) hvor de store føringene for videre planlegging blir lagt. Forskningsspørsmålene som danner utgangspunkt for denne masteroppgaven er: 1. Hva legges til grunn for anbefaling i konseptvalgutredninger? 2. På hvilken måte har hensyn til klima og naturmangfold påvirket avveiingene? 3. Hvordan kan hensyn til klima og naturmangfold bedre ivaretas i tidligfaseplanlegging? Oppgaven er en case-studie av E39 Digernes - Vik, hvor kvalitative metoder for litteraturstudie, dokumentstudium og dybdeintervju er benyttet. Litteraturstudiet omhandler forskning tilknyttet konseptvalgutredninger, korrelasjon mellom arealbruk og transport, samt kunnskapsgrunnlag om påvirkning for klima og naturmangfold. Dokumentstudiet omfatter en inngående analyse av case-spesifikke dokument for konseptvalgutredningen fra 2011 til 2021 for å avdekke hvordan klima- og naturhensyn ble ivaretatt opp mot andre samfunnsinteresser. Intervjuer av aktuelle fagpersoner og involverte gav større innsikt og forståelse for metodikken bak utredningene, samt vekting av hensyn i de case-spesifikke utredningene. Denne studien konkluderer med at hensyn til klima og naturmangfold står svakt i KVU-ordningen, da politiske prioriteringer og stiavhengighet internt i etaten medfører planlegging for økt trafikk og vegkapasitet. Det anbefales at vegvesenet som utreder bør identifisere motstridende transportpolitiske målsetninger, og bedre vurdere hvordan etaten kan bidra til å oppfylle nasjonale miljømål. Etaten kan selv utfordre rammebetingelsene satt av bestillingen på et tidlig stadium, eksempelvis ved å utvikle problem- og behovsanalysen for å vurdere bredere samfunnsmessige utfordringer og åpne for et større mulighetsrom. Studien anser det som nødvendig å utvikle metodikk som ikke favoriserer reisetidsinnkorting, men vurderer konsekvensene av arealbeslag i større grad. Utvikling av eksisterende metoder kan bli et viktig verktøy for å hindre inngrep i sårbar natur og karbonrike områder, i tillegg til å nærmere vurdere alternativer for fremtidig transportbehov.
dc.description.abstractFerry-free E39 is the country's largest transport project with the aim of linking housing, labor and business markets in Western Norway better together. Between Ålesund and Molde, the E39 Møreaksen is planned as a four-lane motorway to halve the travel time between the cities. The Digernes - Vik section has been selected to study how consideration for climate and biodiversity has been emphasized in the early phase of the assessment process. This master thesis will shed light on the organization, method and knowledge base that forms the basis for the choice of conceptual solutions, the so called Consept Appraisal Study (CAS), where the major guidelines for further planning are set. The research questions that form the basis for this master's thesis are: 1. What is the basis for recommendation in Consept Appraisal Studies? 2. In what way have considerations of climate and biodiversity affected the trade-offs? 3. How can those considerations better be addressed in early-phase planning? This thesis is a case study of E39 Digernes - Vik, where qualitative methods for literature study, document study and in-depth interview are used. The literature study addresses research related to CAS, correlation between land use and transport, as well as impact on climate and biodiversity. The document study includes an in-depth analysis of documents carried out in the CAS phase from 2011 to 2021, in order to uncover how climate and nature considerations were taken into account in relation to other interests. Interviews provided insight of the methodology and case-specific reports. This study concludes that consideration for climate and biodiversity is not prioritized in the CAS scheme, as political priorities and path dependence within the administration entail planning for increased traffic and road capacity. It is recommended that the Norwegian Public Roads Administration should identify conflicting transport policy objectives, and better assess how the administration can contribute to national environmental goals. They can challenge the framework conditions at an early stage, for example by developing the problem and need analysis to assess broader societal challenges and widen the opportunity scope. The study considers it necessary to develop methodologies that does not favor travel time shortening, but assess the consequences of land use to a greater extent. Development of existing methods can be an important tool to prevent land use in vulnerable nature and carbon-rich areas, in addition to further assessing alternatives for future transport needs.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan vektes hensyn til klima og naturmangfold i konseptvalgutredninger? En case-studie av konseptvalgutredningen for E39 Digernes - Vik
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel