Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJaccheri, Letizia
dc.contributor.advisorSzlavi, Anna
dc.contributor.authorØdegård, Hanne Kyllo
dc.date.accessioned2023-09-28T17:25:05Z
dc.date.available2023-09-28T17:25:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142737689:26655202
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092871
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTeknologientreprenørskap har lenge vært en mannsdominert bransje, og andelen kvinnelige teknologigründere er lavere i Norge enn i de fleste sammenlignbare land. Mens forskning på temaet er økende, er det fortsatt et stor kunnskapsgap når det gjelder å fremme teknologientreprenørskap blant kvinner og utforsking av de utfordringene de står overfor. Målet med denne masteroppgaven er å undersøke forskning på dette området i dag og bruke denne kunnskapen til å designe og skape digitale verktøy som fremmer kvinnelig teknologientreprenørskap. For å bidra til forskningen på feltet ble det gjennomført et systematisk litteratursøl i den innledende fasen av prosjektet for å analysere status på dagens forskning gjennom relevant litteratur. Litteratursøket bestod av 16 primærstudier. Funnene ble supplert med halvstrukturerte intervjuer utført med kvinnelige teknologientreprenører i tidlig fase statuper i Norge, hvor deltakerne kom fra flere forskjellige bakgrunner. Disse resultatene ble analysert ved hjelp av en tematisk analysemetode, og funnene ble brukt i utviklingen av en prototype for en digital plattform. Prototypen ble deretter testet på deltakere fra målgruppen. Datainnsamlingen som ble brukt til evalueringen av plattformen inkluderte observasjoner og halvstrukturerte intervjuer. Resultatene viste at en plattform som tilbyr personlig veiledning i oppstarten av egen virksomhet ble oppfattet som både en motivasjonsfaktor og en betydelig bidragsyter til å senke terskelen for å satse på teknologientreprenørskap blant kvinner.
dc.description.abstractTech entrepreneurship has been a male dominated field for a long time, and the percentage of female tech entrepreneurs is lower in Norway than in most comparable countries. While research on the topic is on the rise, there is still a big gap in the knowledge regarding the promotion of female tech entrepreneurs and the challenges they face. The objective of this master thesis is to investigate the current status of research in this field and to use this knowledge to design and create digital tools to promote female tech entrepreneurship. To expand on this knowledge, a \gls{slr} was conducted in the preliminary phase of the project to analyse the current state of the research through relevant literature. The literature review consisted of 16 primary studies. The findings were supplemented by semi-structured interviews conducted with early stage female tech entrepreneurs of various backgrounds in Norway. These results were analysed using a thematic analysis approach and the findings were used in the creation of a prototype of a digital platform. The prototype was further tested on participants from the target group. The data generation used for the evaluation of the platform were observations and semi-structured interviews. The findings revealed that a platform offering personal guidance on navigating starting your own business was perceived as both a motivational factor, but also a significant way of lowering the threshold of venturing into entrepreneurship for women.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleToward a Digital Platform for Promoting Female Technology Entrepreneurship in Norway
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel