Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlein, Jørgen
dc.contributor.authorThuresson, Ingvill Marie
dc.date.accessioned2023-09-23T17:21:36Z
dc.date.available2023-09-23T17:21:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138899595:1787812
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091575
dc.description.abstractProblemstillingen i denne masteroppgaven er hvilke forståelser og tilnærminger har yrkesfaglærere i videregående skole til begrepene demokrati og medborgerskap? I forbindelse med fagfornyelsen i 2020, har det kommet en ny overordnet del av læreplanen som legger stor vekt på demokrati og medborgerskap. Overordnet del gjelder alle som jobber i skolen uavhengig av fag. Yrkesfaglærere har mye praktisk undervisning, og det er få kompetansemål som kan knyttes opp mot demokrati og medborgerskap. Hvilken forståelse yrkesfaglærere har til begrepene demokrati og medborgerskap, vil påvirke hvordan de tilnærmer seg temaene didaktisk. Ut ifra ulike teoretiske perspektiver og modeller på demokrati og medborgerskap har jeg laget en egen analysemodell som beskriver ulike demokrati og medborgerskapsforståelser, i tillegg til en didaktisk tilnærming. Denne studien tar utgangspunkt i fire ulike forståelser av valg-demokrati, når jeg analyserer hvilken forståelse yrkesfaglærerne har. Liberale demokratiforståelser, deltakerdemokrati, deliberativ forståelse og radikalt demokrati. Dette er en kvalitativ studie hvor det er foretatt syv semistrukturerte dybdeintervju av yrkesfaglærere i videregående skole. Gjennom dybdeintervjuene har yrkesfaglærerne beskrevet hvordan de forstår begrepene, i tillegg til at de har beskrevet hvordan de jobbet med begrepene i forbindelse med fagfornyelsen. Videre har de reflektert og beskrevet hvilke demokratiske og medborgerskapsverdier de mener det er viktig at elevene tilegner seg. De har også beskrevet hvilken didaktisk tilnærming de har til begrepene. Flere av yrkesfaglærerne sa at demokrati og medborgerskap var noe de tenkte ble dekket opp av noen av fellesfaglærene (samfunnsfag, norsk, engelsk). Det viste seg at de ikke var så bevisst at den praktiske tilnærmingen de hadde, kunne knyttes direkte opp mot begrepene demokrati og medborgerskap. Ut ifra empirien konkluderes det med at yrkesfaglærerne underviser om demokrati og medborgerskap gjennom demokratiske prosesser i undervisningen. De beskrev en deliberativ praksis hvor de verdsatte diskusjon og samtale. De er opptatt av at man skal ha respekt for ulike meninger, og samtlige var de opptatt av at elevene måtte lære seg å stå opp for seg selv, tørre å være kritisk og komme med kritikk på en saklig måte. Alle yrkesfaglærerne nevner grunnleggende demokratiske prinsipper som å delta ved valg, ytringsfrihet og organisasjonsfrihet. Empirien viser at forståelsen og praksisen yrkesfaglærerne har sammenfaller med styringsdokumentenes beskrivelser, til tross for at flere av yrkesfaglærerne ga uttrykk for at de var usikre på det nøyaktige innholdet i overordnet dels beskrivelser av begrepene demokrati og medborgerskap.
dc.description.abstractThe research question in this master's thesis is what understandings and approaches do vocational teachers in upper secondary school have to the concepts of democracy and citizenship? In connection with the subject reform in 2020, known as the Knowledge Promotion Reform, a new comprehensive overarching part of the curriculum, the core curriculum – values and principles for primary and secondary education and training has been introduced. It places greater emphasis on democracy and citizenship. The core curriculum applies to everyone who works in schools. Vocational teachers have a lot of practical teaching, and there are few competence aims that can be linked to democracy and citizenship. The understanding of the concepts of democracy and citizenship will influence how the teachers approach the topics didactically. Based on different theoretical perspectives and models of democracy and citizenship, I have created my own analytical model that describes different democracy and citizenship understandings, in addition to a didactic approach. This study is based on four different understandings of electoral democracy. Liberal understandings of democracy, participatory democracy, deliberative democracy, and radical democracy. This study has a qualitative approach in which seven semi-structured in-depth interviews were conducted with vocational teachers in upper secondary school. Through the interviews, the vocational teachers have described how they understand the terms democracy and citizenship, in addition to describing how they worked with the concepts after the Knowledge Promotion Reform 2020. Furthermore, they have reflected and described which democratic and citizenship values they believe are important for the pupils to acquire. They have also described their didactic approach to the concepts. Several of the vocational teachers said that democracy and citizenship was something they thought was covered by other teachers (social studies, Norwegian, English). It turned out that they were not so aware that their own practices could be directly linked to the concepts of democracy and citizenship. Based on the empirical evidence, it is concluded that vocational teachers' approach to democracy and citizenship are taught through democratic processes. They described a deliberative practice in which they valued discussion and conversation. They emphasized that different opinions should be respected, and they all felt that the pupils should learn how to stand up for themselves, dare to be critical and offer criticism in an objective manner. All vocational teachers mention basic democratic principles such as participation in elections, freedom of expression and free choice of trade union. The empirical evidence shows that the understanding and practice of vocational teachers coincides with descriptions in the governing documents, even though several of the vocational teachers stated that they were uncertain about the exact content of the general descriptions of the concepts of democracy and citizenship in the core curriculum.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Vi driver ikke bare med utdanning. Det er danning også" Perspektiver på demokrati og medborgerskap blant yrkesfaglærere i videregående skole.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel