Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBoks, Casper
dc.contributor.advisorHestad, Monika
dc.contributor.authorForseth, Stian
dc.contributor.authorHøstmælingen, Gard Schei
dc.date.accessioned2023-09-23T17:20:54Z
dc.date.available2023-09-23T17:20:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146422078:35266726
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091559
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractEn god forretningsmodell er essensielt for bedrifter. Forretningsmodellen legger grunnlaget for hvordan selskapet skal tjene penger og levere verdi til kundene sine. Til tross for at forretningsmodellen påvirker et stort antall mennesker, alt fra ansatte, eiere og partnere til kunder, myndigheter og leverandører, utarbeides den ofte bak lukkede dører uten involvering fra utsiden. Dette kan føre til kostbare feil for bedriften som i verste utfall kan føre til konkurs eller oppsigelser. Denne masteroppgaven utforsker hvordan man kan bruke design for å videreutvikle og visualisere forretningsmodellen til oppstartsbedriften Muttu. Ved å studere relevant litteratur fant vi ikke gode, etablerte prosesser for å bruke design i utviklingen av forretningsmodeller. Derfor foreslo vi et sett med retningslinjer for hvordan design kan brukes til å skape en prosess for forretningsmodellinnovasjon. Deretter gjennomført vi et praktisk prosjekt hvor oppgavens mål om å videreutvikle og visualisere en forretningsmodell for Muttu ble adressert. I det praktiske prosjektet anvendte og testet vi de foreslåtte retningslinjene for designdrevet forretningsmodellinnovasjon for å undersøke om de kan brukes i utviklingen av forretningsmodeller for andre bedrifter enn Muttu. De foreslåtte retningslinjene ble suksessfullt brukt til å visualisere og videreutvikle forretningsmodellen til Muttu. Resultatene viser et potensiale for at design kan brukes til å utvikle forretningsmodeller, men det kreves ytterligere forskning på for å kunne generalisere funnene til andre kontekster.
dc.description.abstractA good business model is essential for companies. The business model is the foundation for how a company generates a profit and delivers value to its customers. Despite the impact the business model has on a large number of people like employees, owners and partners, customers, the government and suppliers, it is often developed behind closed doors without any external engagement. This can lead to costly mistakes for the firm, that in a worst-case scenario could lead to bankruptcy or dismissals. This master’s thesis explore how one could use design to further develop and visualize a business model for the startup Muttu. By studying relevant literature, we were not able to find good, established processes for how design could be used in the development of a business model. Therefore we proposed a set of guidelines for how design could be used to create a process for business model innovation. Then we conducted a practical project where we addressed the goal of this thesis of further developing and visualizing a business model for Muttu. In the practical project we used and tested the proposed guidelines for designdriven business model innovation to examine if they could be used in the development for other companies than Muttu. The proposed guidelines where successfully employed to visualize and further develop the business model of Muttu. The results suggest that there is potential for the use of design to develop business models, but further research is needed to be able to generalize the findings for other contexts.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av designmetodikk for å utvikle en forretningsmodell for en oppstartsbedrift
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel