Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPettersen, Arve
dc.contributor.authorTetler, Even Elias
dc.date.accessioned2023-09-21T17:20:31Z
dc.date.available2023-09-21T17:20:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146717748:148867118
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091204
dc.description.abstractI denne masteroppgaven tar jeg for meg det økende fokuset norske selskaper har på å legitimere seg som bærekraftige i møte med et økt politisk fokus på «det grønne skiftet», både nasjonalt og internasjonalt. Dette blir gjennomført ved å undersøke hvorvidt de fremmer bærekraftsmål innenfor de følgende fire aspekter: kommunikasjon, strategi, krav og objektive mål, for å observere innenfor hvilke dimensjoner vi kan finne fokuset til norske selskaper. Dette har blitt undersøkt gjennom utarbeidelsen av et begrepsapparat egnet for å måle i hvor stor grad norske selskaper avdekker bærekraftsmål i kontekst av overnevnte aspekter. Ved bruk av statistisk programmering er det blitt lagd et datagrunnlag med utgangspunkt i års- og bærekraftsrapporter for å kunne undersøke om begrepsapparatet er egnet til å måle hvordan de undersøkte selskapene avdekker sine miljøprestasjoner. Dette utgjør utgangspunktet for en diskusjon om hvorvidt en kan anvende dette til å måle effektiviteten av bærekraftstrategier og avdekke potensiell grønnvasking. Studien konkluderer med at aspektene kommunikasjon og objektive mål lettest lar seg måle hvis formålet er å kartlegge hvorvidt selskaper avdekker bærekraftsmål. Disse to aspektene utgjør høyest prosentandel av funn samtidig som de er vage og konkrete nok i sin utforming til at funnene blir valide. Av de undersøkte industrisektorene denne studien har tatt for seg, er det teknologi, bank og offshore vi finner det største fokuset på bærekraftsaspektene denne studien har utgangspunkt i. I seg selv er begrepsapparatet en stor del av oppgaven og det kan sammen med utarbeidet programmering, teorimodell og definisjon av bærekraft være interessant å benytte seg av for videre forskning.
dc.description.abstractThis thesis examines the increased focus that exists for Norwegian companies to legitimize themselves as sustainable given the increasing grade of promotion and influence this has on both national and international politics. The writer presents four aspects that he argues are important for promoting sustainability-goals; communication, strategy, requirements, and objective goals to see which of these aspects are the main focus area for Norwegian companies. This is examined through independent research by developing a system of concepts to measure the grade in which Norwegian companies uncover their sustainability goals, based on the above-mentioned aspects. Through statistical programming, results are analysed to examine if the system of concepts can measure to what degree companies uncover their environmental performance before it in context of the main thesis investigates if it’s possible to measure the efficiency of sustainable strategies and if it’s possible to uncover greenwashing in the thesis sample. Through research it concludes that the aspects for communication and objective goals is most sufficient to use as measure if you wish to map in which degree companies uncover their sustainability goals. This is because these aspects have the largest percentage of findings and are both vague and definite enough for the findings to be valid. Of the industries examined, technology, bank and offshore are the ones with the biggest focus on the aspects for sustainability, given the findings from the system of concepts. By itself, the self-developed system of concepts is a big part of the thesis, and it can together with the developed programming, theory-model and self-made definition for sustainability be used for future research in the field.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEr gresset grønnere på den andre siden?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel