Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrøseth, Heidi
dc.contributor.advisorBrujordet, Marit Opland
dc.contributor.authorBelsvik, Mari
dc.date.accessioned2023-09-20T17:22:36Z
dc.date.available2023-09-20T17:22:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143756085:35203541
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090962
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven handler om skriving i norsk på første trinn. Jeg har foretatt en innholdsanalyse for å se på skriveoppgavene i tre lærebøker i norsk. Formålet med innholdsanalysen er å se hvilke skriveoppgaver man finner i tre utvalgte lærebøker på første trinn. Motivasjonen for studien er basert på forskning som viser at man bruker for lang tid på å øve på bokstaver i første klasse, istedenfor å skrive meningsfulle tekster. Læreboka er fortsatt den dominerende læringsressursen, og dermed er det interessant å se hvilke skriveoppgaver man kan finne i lærebøkene. Jeg har foretatt en innholdsanalyse av bøkene: Norsk 1 grunnbok (Syverinsen et al., 2021), Nye Zeppelin 1A bokstavbok (Elsness, 2020a) og Nye Zeppelin 1B lesebok (Elsness, 2020b). Dette er bøker som jeg selv har erfaring med fra undervisning, og det er bøker som er mye brukt i skolen. Oppgavens problemstilling er: «Hva kjennetegner skriveoppgavene i tre lærebøker i norsk på første trinn?» I innholdsanalysen har jeg laget kategorier som er relevant for å kunne svare på problemstillingen. Fokuset i studien er på skriveoppgavene, og jeg har analysert alle skriveoppgavene i bøkene. For å få en oversikt over hvor mange skriveoppgaver det finnes i forhold til muntlige- og leseoppgaver har jeg også kort kommentert dette. Studien er basert på teori om skriveutvikling og skriverutvikling (Solheim & Falk, 2021), der jeg har utarbeidet kategorier med utgangspunkt i de to teoriene. Skriveutvikling dreier seg om at elevene jobber med øvingsoppgaver og delferdigheter. Innenfor skriverutvikling ligger et funksjonelt syn på skriving, derfor har jeg også teori om både Skrivehjulet (Matre et al., 2021) og Skrivetrekanten (Skrivesenteret, 2021). I et funksjonelt syn på skriving er man opptatt av at teksten har en mottaker, og derfor har jeg kommentert mottakerinstansen i innholdsanalysen. Tradisjonelt brukes det mest tid på skriveutvikling i første klasse, mens skriverutvikling blir det ikke brukt tid på før elevene er eldre. Ved å foreta en innholdsanalyse kan man se om bøkene legger opp til dette. Studien viser at det er en stor variasjon av hvilke skriveoppgaver man kan finne i bøkene. I Zeppelin 1A bokstavbok er det ikke stor forskjell når gjelder antall skriveoppgaver som befinner seg innenfor skriveutvikling eller skriverutvikling. Likevel er det flest oppgaver innenfor skriveutvikling, og da spesielt oppgaver som handler om bokstavlæring. I de to andre bøkene, Norsk 1 grunnbok og Zeppelin 1B lesebok er det flest oppgaver som handler om skriverutvikling. Alle tre bøkene har svært få oppgaver som består av en mottaker, og gjennom å bruke skriveoppgavene i bøkene får ikke elevene ofte oppleve at de skal skrive til noen. Ved at skriveoppgaven ikke inneholder en mottaker, får ikke elevene se at skriften og teksten kan ha den funksjonen at den skal leses av noen. For at skrivingen skal føles meningsfull, må det være en mottaker av teksten. Studien viser også hvor mye lærerne kan styre når det kommer til hvor mye elevene skal skrive. De tre bøkene består av et stort antall uspesifiserte oppgaver, der det ikke står hvordan oppgaven skal løses.
dc.description.abstractAbstract This master’s thesis is about writing in Norwegian in first grade. I have performed a content analysis to look at the writing task in three different textbooks in Norwegian. The content analysis aims to see which writing tasks are found in three selected textbooks that are being used in first grade. The motivation for this study is based on research that shows that students spend too much time practicing letters in first grade, instead of writing meaningful texts. Textbooks are still the dominant learning resource and therefore is interesting to see which writing tasks can be found in different textbooks. I have performed content analysis from these books: Norsk 1 grunnbok (Syverinsen et al., 2019), Nye Zeppelin 1A bokstavbok (Elsness, 2020a) and Nye Zeppelin 1B lesebok (Elsness, 2020b). These are books that I have experience with from teaching, but these books are also widely used in schools. The task’s problem is: “What characterizes writing tasks in three textbooks in Norwegian in first grade?” In the content analysis, I have created categories that are relevant to answer the problem. The focus of the study is on the writing task, and I have analyzed all the writing tasks in the three selected textbooks. To get an overview of how many writing tasks there are about oral and reading tasks, I have briefly commented on this. The study is based on the theory of writing development and writer development, where I have created categories based on these two theories. Writing development involves students working on practice tasks and sub-skills. Within writer development lies a functional view of writing, which is why I also have a theory about both the Wheel of Writing and the Triangle of Writing. In a functional view of writing, it is important that the text has a recipient, and therefore I have also commented on the recipient instance in the content analysis. Traditionally, most time is spent on writing development in the first grade, while no time is spent on writer development until the students are older. By carrying out a content analysis, you can see whether the books add up to this or not. The study shows that there is a great variety of writing tasks that can be found in these books. In the Zeppelin 1A bokstavbok, there is no big difference between the number of writing tasks that are within writing development or writer development. Nevertheless, the majority of tasks are within writing development, especially tasks that deal with letter learning. In the other two books, Norsk 1 grunnbok and Zeppelin 1B lesebok, most tasks are about writer development. All three books have very few tasks that consist of a recipient, and by using the writing tasks in the books, the students will not experience that they write to someone. As the writing assignment does not contain a recipient, the students do not get to see that the writing and the text can have the function of being read by someone. For the writing to feel meaningful, there must therefore be a recipient of the text. The study also shows how much the teachers can control when it comes to how much the students have to write. The three books consist of a large number of unspecified tasks, where it is not stated how the task should be solved.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkriveutvikling eller skriverutvikling i begynneropplæringen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel