Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøgseth, Harald Bentz
dc.contributor.advisorFossvold- Jørum, Bente
dc.contributor.authorBjørnstad, Kristine Mortensen
dc.date.accessioned2023-09-19T17:21:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141429691:23120299
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090609
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en studie knyttet til kunst og håndverksfaget innenfor grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn. Oppgaven setter søkelys på den reviderte læreplanens fokus på kreative fag som kunst og håndverk, der utgangspunktet er tegning med farger og dens betydning som uttrykksform og kommunikasjonsform for elever. Problemstillingen for oppgaven er; Tegning som uttrykks- og kommunikasjonsform i grunnskolen gjennom bruk av farger og fargesymbolikk. Hva kan tegning med farger bidra med? Dette er grunnlaget for de tre forskningsspørsmålene: Hvordan erfarer elevene å bruke tegning med farger som kommunikasjons og -uttrykksform? , Hvilke didaktiske potensial synliggjøres i undersøkelsen? og: Hva er faglærers erfaring om bruk av tegning og farger i skolen? Det teoretiske rammeverket omhandler teori rundt tegning, farge og fargesymbolikk, barns meningsskaping i tegning, kommunikasjon knyttet til mestring og motivasjon, folkehelse og livsmestring og literacy-begrepet. Teoriene til John Matthews, Marit Hopperstad og Victor Lowenfeld er viktige tilskudd til oppgaven. Studien har en hermeneutisk fenomenologisk posisjonering der elevenes erfaringer er i fokus. Gjennom en mikroetnografisk undersøkelse med to femteklassers erfaringer med fargebruk knyttet til følelser i en meningsskapende setting. Forskningsmaterialet er generert gjennom spørreskjemaer, deltakende observasjon, semistrukturert intervju og feltnotater. Studien bruker både kvantitativ og kvalitativ metode for å samle elevenes svar knyttet til deres opplevelse av undervisningen. Det ble også holdt et semistrukturert intervju med kontaktlæreren til gruppe 2 av de to klassene. En stor del av elvene var positive til undervisningen og synes at det var «gøy». Flere brukte farger aktivt til å beskrive egne følelser og viser at de har opplevd mestring. Det er en større del av elvene som var fornøyd med tegningen, og læreren trekker frem at tegning har en større mulighet som tverrfaglig verktøy og som meningsfullt for elevene. Nøkkelord: Fargesymbolikk, tegning, Literacy, meningskaping, mikroetnografisk undersøkelse  
dc.description.abstractThis master’s thesis is a study related to the arts and crafts subject within the primary school teacher training 1st-7th. grade. The assignment shines a spotlight on the renewed curriculum's focus on creative subjects such as arts and crafts, where the starting point is drawing with colours and meaning as a form of expression and form of communication for students. The problem from the assignment is; Drawing as a form of expression and communication in primary school through the use of colours and colour symbolism. What can drawing with colours contribute to? This is the basis for the three research questions: How do pupils experience using drawing with colours as a form of communication and expression? , Which didactic potential is highlighted in the survey? and: What is subject teachers' experience of using drawing and colours in school? The theoretical framework deals with theory around drawing, colour and colour symbolism, children's creation of meaning in drawing, communication related to mastery and motivation, public health and life mastery and the concept of literacy. The theories of John Matthews , Marit Hopperstad and Viktor Lowenfeld are important additions to the thesis. This study is positioned within the hermeneutical phenomenological approach where the pupils’ experiences are centered. Through a micro ethnographic investigation with two groups in 5th grade, I investigate their experiences with drawing their feelings with colours. in a meaning-making setting. The research material has been generated through questionnaires, participant observation, a semi-structured interview and field notes. The study uses both quantitative and qualitative methods to collect the students' answers related to their experience of the teaching. A semi-structured interview was also held with the contact teacher of group 2 of the two classes. A large proportion of the students were positive about the teaching and think it was "fun". Used colours actively to describe several feelings and shows that they have experienced mastery. A larger proportion of the students were satisfied with the drawing, and the teacher points out that the drawing has greater potential as an interdisciplinary tool and as meaningful for the students. Keywords: Colours and symbolism, drawing, micro ethnographic study, literacy
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Fargene hjalp meg fordi de viste følelsene mine"- En kvantitativ og kvalitativ studie av tegning med farger som uttrykks- og kommunikasjonsform i grunnskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel