Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRuym, Truls
dc.contributor.authorArnesen, Cecilie
dc.date.accessioned2023-09-14T17:19:25Z
dc.date.available2023-09-14T17:19:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:136848255:23286216
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089586
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFasiliterende Interpersonlige Ferdigheter (FIS) testen er et oppgavebasert og observatør-skåret måleinstrument av terapeutferdigheter. Det antas at skåren på testen kan forklare noe av variansen i pasienters utfall i terapi som er tilskrevet den enkelte terapeut – terapeuteffekten. Forskningsspørsmålene var: 1. Hva vet vi om de psykometriske egenskapene til FIS? 2. Hva er de prediktive egenskapene til FIS for pasientutfall i terapi? 3. Kan FIS-skåren signifikant forbedres med trening? Fem internasjonale databaser ble søkt med søkestrengen «facilitative interpersonal skill*». 16 studier møtte inklusjonskriteriene. Alle randomisert-kontrollerte design ble vurdert med Jadad. Realibilitetsmål indikerte akseptabel reliabilitet i måling, og flere mål på validitet virket adekvat foruten om strukturell validitet. FIS totalskåren som et unidimensjonalt konstrukt er ikke bekreftet. De prediktive verdiene av testen virker lovende, men de inkluderte artiklene har store forbehold som må tas i betraktning. Effiktiviteten av FIS-trening virker også lovende, men effekten er indikert å være liten. Alt i alt er det behov for replikering. Implikasjoner for bruk og fremtidig forskning blir gitt.
dc.description.abstractThe Facilitative Interpersonal Skills (FIS) task is a performance-based and observer-rated measurement of therapist skills. It is thought to be able to explain some of the variance in patient outcome attributed to the individual therapist – the therapist effect. In this systematic review, three research questions were addressed: 1. What do we know about the psychometric properties of FIS? 2. What are the predictive properties of FIS for patient outcome? 3. Can FIS scores significantly improve with training? Five international databases were searched with the string “Facilitative interpersonal skill*”. 16 studies met inclusion criteria. All randomized controlled designs were assessed with Jadad. Intraclass correlations indicated acceptable interrater reliability, and several validity measures were acceptable. However, there were concerns regarding the structural validity of the scale. In addition, FIS total score as a unidimensional construct is not confirmed. The predictive properties of the task appear promising, but the research is hampered by methodological limitations. Effectiveness of training also seem promising as well, although the effect indicated is small. Overall, there is a need for replications. Implications for further use of the FIS task and future research are discussed.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA systematic review of the Facilitative Interpersonal Skills task. Psychometric properties, predictive abilities for patient outcome, and training effectiveness.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel