Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorHelgen, Marianne
dc.date.accessioned2023-08-31T17:19:37Z
dc.date.available2023-08-31T17:19:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138824068:47212553
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086732
dc.description.abstractProblemløsning er en form for dybdelæring som gir støtte til døve og hørselshemmede barn i å trene på sine kreative, språklige og kognitive evner. Døve og hørselshemmede har større sjanser for å utvikle vansker i matematikk og det er nødvendig å finne ut mer om hva som kan ligge bak for å forhindre det. Formålet med denne masteroppgaven er å se nærmere på bimodalt tospråklige elever i møte med problemløsningsoppgaver og hvordan man kan påvirke deres muligheter og begrensninger for elevdeltakelse i disse prosessene. Med elevdeltakelse menes det at elevene får forklare, reflektere, resonnere og diskutere. Denne studiens datamateriale ble samlet inn ved å se på bimodalt tospråklige elever på småskoletrinnet i form av videoobservasjon og et intervju med læreren. To undervisningsøkter der de jobbet med problemløsningsoppgaver ble filmet. Først ble problemløsningsoppgavens art analysert i henhold til Polyas (2014) rammeverk for problemløsningsprosessen og Ahlbergs (1996) fem delmål for problemløsningsoppgaver på småskoletrinnet. Deretter ble lærerens spørsmål og elevsvarene analysert etter Boaler og Brodies spørsmålskategorier og Ilarias elevresponskategorier. Disse ble sett i lys av Smith og Steins kriterier for kognitivt krevende oppgaver. Til slutt ble det identifisert uformelle samtaler av matematisk natur som kan påvirke utviklingen av elevdeltakelse. Funnene tyder på at bimodalt tospråklige elever på småskoletrinnet har elevdeltakelse i problemløsningsoppgaver med lett inngang og stor takhøyde, og ingen elevdeltakelse i problemløsningsoppgaver bestående av flere deler og som krever strategifleksibilitet. En utforskende undervisningsform med fokus på gradvis og variert bruk av kognitivt utfordrende spørsmål kan se ut til å muliggjøre bimodalt tospråkliges elevdeltakelse i problemløsningsoppgaver med en lett inngang. Videre viser resultatene at læreren stilte flest spørsmål som samle informasjon i kategorien lite kognitivt krevende, deretter bevisbygging i kategorien høyt kognitivt krevende. I resultatkapittelet blir det også trukket frem hvordan spørsmål påvirker muligheter og begrensninger for elevdeltakelse i problemløsningsprosessene. Til sist identifiserer resultatet uformelle samtaler som kan ha en betydning for bimodalt tospråklige elevers elevdeltakelse. Studiens datamateriale er gjort i en avgrenset kontekst og basert på få deltakere noe som fører til behov for mer forskning på dette forskningsområdet, før man kan trekke konklusjoner. Likevel kan studien indikere hvordan man kan påvirke elevenes muligheter og begrensninger for elevdeltakelse i problemløsning.
dc.description.abstractProblem-solving is a form of deep learning that supports deaf and hard-of-hearing children in practicing their creative, linguistic and cognitive abilities. Deaf and hard-of-hearing individuals have a higher likelihood of experiencing difficulties in mathematics, and it is necessary to explore further what may contribute to these challenges to prevent them. The purpose of this master’s thesis is to examine bimodal bilingual students’ engagement with problem-solving tasks and the factors that may influence their opportunities and limitations for student participation in these processes. Student participation refers to their ability to explain, reflect, reason, and discuss during problem-solving activities. The study’s data were collected by observing bimodal bilingual students in primary education through video recordings and conducting an interview with their teacher. Two instructional sessions in which students worked on problem-solving tasks were filmed. First, the nature of the problem-solving tasks was analysed using Polya’s (2014) framework for the problem-solving process and Ahlberg’s (1996) five sub-goals for problem-solving tasks at the primary school level. Then, the teacher’s questions and student responses were analysed according to Boaler and Brodie’s question categories and Ilaria’s student response categories. These were examined in the light of Smith and Stein’s criteria for cognitively demanding tasks. Finally informal group conversations on mathematical topics that may influence the development of student participation were identified. The findings suggest that bimodal bilingual students in primary school have student participation in a problem-task with an easy entry, but no student participation in a problem-solving task that consist of multiple parts and require strategic flexibility. An exploratory teaching approach focused on gradually and variably using cognitively challenging questions may enable bimodal bilingual students’ participation in problem-solving tasks with an easy entry. Furthermore, the results show that the teacher asked the most questions as gathering information in the category of low cognitive demand, followed by proof building in the high cognitive demand category. The results chapter also highlights how questions affect opportunities and limitations for student participation in problem-solving processes. Finally, the results identify conversations that may have an impact on bimodal bilingual students’ participation. The study’s data were collected in a limited context and is based on a small number of participants, indicating the need for further research in this are before drawing conclusions. However, the study can indicate how to influence students’ opportunities and limitations for participation in problem-solving.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBimodalt tospråklige elever i møte med problemløsning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel