Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrimstad, Siv Marina Flø
dc.contributor.authorMellum, Tobias Høines
dc.contributor.authorVabø, Inger Margrethe
dc.date.accessioned2023-08-26T17:19:35Z
dc.date.available2023-08-26T17:19:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147333143:148074580
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3085883
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractAbstrakt I tradisjonell International Business-teori er det stort fokus på å forstå driverne bak internasjonalisering. Inngangsmåter og mål land samt hvor mye ressurser bedrifter investerer i internasjonaliseringen. Entreprenørskapsfeltet gir stor kunnskap om entreprenørenes personlige evner og egenskaper, og følger hvordan det påvirker veksten til bedriften. Med fremveksten av raskt voksende firmaer som opererer internasjonalt fra begynnelsen, er en konsekvens at litteraturen må tilpasse seg. Dette har ført til utviklingen av fagfeltet internasjonalt entreprenørskap. Feltet er fortsatt ganske nytt og fokuserer på den internasjonale konteksten og dens effekt på gründervirksomhet. Disse teoretiske aspektene danner grunnlaget for forskningsspørsmålet til denne studien: Hvordan kan gründeren og hans nettverk forklare og legge til rette for rask vekst og oppskalering av norske bedrifter internasjonalt? Forskningsdesignet for denne studien er basert på to datasett med kvalitative, semistrukturerte intervjuer. Det første settet med kvalitative, semistrukturerte intervjuer ble holdt for ett sett med personer med ekspertkunnskap innen norske oppskaleringsbedrifter. For å avdekke om det teoretiske grunnlaget gjelder i virkeligheten, ble også ett sett casefirmaer bestående av norske oppskaleringsfirmaer inkludert i denne studien. Hovedfunnene i denne studien inkluderer at entreprenørens orientering, erfaring, nettverk og bruk av inkubatorer blir sett på som viktig for vekst av virksomheter, noe som kan indikere at det er et sentralt springbrett for å lykkes med å skalere opp internasjonalt. Teorien så vel som ekspertene i denne studien understreker alle viktigheten av disse faktorene ved skalering både på det norske markedet og internasjonalt. I denne studien deltok alle casene i inkubatorprogrammer. Disse funnene kan bidra til å videreutvikle fagfeltet IE og skape grunnlag for videre studier. Bedrifter og entreprenører i de tidlige stadiene kan lære av disse funnene og anvende dem i sin egen praksis for aktivt å etablere og bruke nettverkene sine. Det samme gjelder etablerte bedrifter da denne kunnskapen er nyttig dersom de ønsker å samarbeide med nyetablerte bedrifter. Statlige institusjoner som prøver å hjelpe og legge til rette for vekst av nyetablerte bedrifter kan bruke informasjonen til å videreutvikle tjenestene sine.
dc.description.abstractAbstract In traditional International Business theory, there is a big focus on understanding the drivers behind internationalization. Entry modes and target countries as well as how much resources firms invest into the internationalization. The entrepreneurship field provides great knowledge on the entrepreneurs' personal capabilities and traits, and following how it affects the growth of the firm. With the emergence of fast-growing firms that operate internationally from the beginning, a consequence is that literature needs to adapt. This has led to the development of the field of International Entrepreneurship. The field is still fairly new and focuses on the international context and its effect on entrepreneurial activities. These theoretical aspects create the basis for the research question of this study: How can the entrepreneur and his network explain and facilitate fast growth and scale-up of Norwegian firms internationally? The research design for this study is based on two data sets with qualitative, semi-structured interviews. The first set of qualitative, semi-structured interviews was held for one set of individuals with expert knowledge in the field of Norwegian scale-up firms. To unveil if the theoretical basis applies in reality, one set of case firms consisting of Norwegian scale-up firms was also included in this study. The main findings of this study include that entrepreneurial orientation, experience, networks, and use of incubators are seen as important for the growth of businesses which can indicate that it is a central stepping stone to successfully scaling up internationally. The theory as well as the experts in this study all emphasize the importance of these factors when scaling both on the Norwegian market and internationally. In this study, all cases participated in incubator programs. These findings can help further develop the field of IE and create a basis for further studies. Firms and entrepreneurs in the early stages can learn from these findings and apply them to their own practices in order to actively establish and use their networks. The same applies to established firms as this knowledge is useful if they wish to cooperate with newly established firms. Government institutions that try to help and facilitate the growth of newly established firms can use the information to further develop their services.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleNorwegian Scale-up Firms
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel