Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKirkevold, Øyvind
dc.contributor.authorBaardseth, Elin Svenskerud
dc.contributor.authorRognstad, Anne Brandal
dc.date.accessioned2023-08-26T17:19:30Z
dc.date.available2023-08-26T17:19:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139587944:78285825
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3085882
dc.description.abstractDet ble i 2020 satt i gang et forbedringsprosjekt i en middels stor bykommune i Norge. Hensikten med prosjektet var å implementere personsentrert omsorg (PSO) på sykehjemsavdelingene i kommunen. Pleiepersonalet skulle få opplæring i denne omsorgsfilosofien og de ble introdusert for ulike metoder; VIPS, TID og PORT som skulle gjøre arbeidet mer strukturert. To år senere skulle det gjøres en evaluering av implementeringsprosessen. Det er denne evalueringsprosessen som legger grunnlag for forskningen i denne masteroppgaven. Dette er en kvalitativ studie, hvor det ble gjennomført tre fokusgruppeintervjuer med totalt 17 deltakere. Vi ønsket å finne ut noe mer om helsepersonells erfaringer med implementeringsprosessen. Vi brukte en tematisk analysemetode for å analysere dataene. Intervjuene resulterte i ulike temaer og et hovedfunn var de mange utfordringene pleiepersonalet signaliserte med denne implementeringsprosessen. Opplæringsfasen var nevnt av flere pleiepersonell under intervjuene og var tydelig varierende gjennomført på de ulike avdelingene. De ulike verktøyene som ble implementert, er tatt i bruk i svært varierende grad på arbeidsplassene. Den største utfordringen for en vellykket implementering var blant annet at pleiepersonalet hadde hatt varierende mulighet til å delta i opplæringen. Resultatene ble kategorisert under tre hovedtemaer 1. Utfordringer - Mangel på tid og tilstedeværende leder var de største utfordringene. 2. Opplæring - Opplæringen har vært mangelfull. 3. Verktøyene - Varierende kunnskap og erfaring med TID- og PORT modellen.
dc.description.abstractIn 2020, an improvement project was initiated in a medium-sized Norwegian municipality. The purpose of the project was to implement person-centered care in the nursing home wards within the municipality. Nursing staff were to receive training in this care philosophy, and they were introduced to various methods VIPS, TIME and PORT aimed at making the work more structured. Two years later, an evaluation of the implementation process was to be carried out. This evaluation process lays the foundation for the research in this master's thesis. A qualitative study was employed, where three focus group interviews were conducted with a total of 17 participants. We wanted to find out more about the nursing staffs’ experiences with the implementation process. A thematic analysis method was used to analyze the data. The interviews resulted in various themes and the primary finding was the many challenges the nursing staff experienced with this implementation process. Several nursing staff mentioned the training phase during their interviews, and we discovered that training was carried out in different ways in the various departments. Various tools that were implemented have been used to varying degrees in the workplaces. One of the biggest barriers for successful implementation was, among other things, differing levels of availability of the nursing staff to participate in the initial training. The results were categorized under three main themes 1. Challenges - Lack of time and leadership involvement were among the biggest challenges. 2. Training - Training has been inadequate. 3. The tools - Varying knowledge and experience with the TID and PORT models.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleImplementering av personsentrert omsorg - en studie om helsepersonells erfaringer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel