Show simple item record

dc.contributor.advisorHaugen, Cecilie
dc.contributor.authorSandberg, Mari
dc.date.accessioned2023-08-17T17:19:53Z
dc.date.available2023-08-17T17:19:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147332166:34124785
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3084664
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTema for denne studien er ADHD i skolen, med fokus på læreres erfaringer og tanker om fenomenet. ADHD er en økende trend i skolen og samfunnet generelt, og hensikten med studien har dermed vært å undersøke hvordan dette oppleves i skolen med å se på hva som bidrar til å fremme diagnosen og om det er en hensikt for elever på barneskolen å få en ADHD-diagnose. Studien tar med dette utgangspunkt i følgende problemstillinger: «hvilke forhold beskriver lærere er med på å fremme ADHD-diagnostisering?» og «hvilken funksjon beskriver lærere at diagnosen har med tanke på pedagogisk tilrettelegging». Problemstillingen besvares på bakgrunn av tre dybdeintervjuer gjort med lærere fra forskjellige skoler. Perspektiver på fenomenet har blitt belyst og drøftet ved hjelp av Bronfenbrenners (1979) utviklingsøkologiske modell. Modellen forklarer utvikling og vekst med gjensidige påvirkningsprosesser mellom individ og miljø, og blir brukt for å se på hvilke faktorer som spiller in og som påvirker diagnostiseringen og arbeidet med tilrettelegging i skolen for elever med ADHD-diagnosen i en analysedel. Dette har deretter dannet grunnlaget for diskusjonsdel, hvor sentrale miljøfaktorer som påvirker blir belyst opp mot relevant forskning. De sentrale funnene viser at samfunnsendringer har påvirket økning i diagnostisering med at normalbegrepet er blitt innsnevret. I tillegg har skolen en mangel på ressurser for å sikre tilretteleggingen elevene har krav på med et spesialpedagogisk vedtak, blir tilstrekkelig gjennomført. Sett i en større sammenheng blir begrep som medikalisering og mål- og ressursstyring presentert i drøftingskapittelet for å vise til hvordan den medisinske industrien og skolepolitikken er bidragsytere til ikke bare ADHD, men flere psykologiske lidelser og diagnoser for barn.
dc.description.abstractThe subject of this study is ADHD in schools, focusing on teachers' experiences and thoughts on the phenomenon. ADHD is a growing trend in schools and society in general, and the purpose of the study has therefore been to investigate how this is experienced in schools by examining what contributes to promoting the diagnosis and whether there is a purpose for elementary school students to receive an ADHD diagnosis. The study addresses the following research questions: "What factors do teachers describe as contributing to the diagnosis of ADHD?" and "What function do teachers describe the diagnosis as having in terms of educational adaptation?" The research questions are answered based on three in-depth interviews conducted with teachers from different schools. Perspectives on the phenomenon have been illuminated and discussed using Bronfenbrenner's (1979) ecological systems model. The model explains development and growth through mutual influences between the individual and the environment and is used to examine the factors that play a role in and influence the diagnosis and adaptation work in schools for students with an ADHD diagnosis in an analysis section. This has formed the basis for the discussion section, where key environmental factors that have an impact are discussed in relation to relevant research. The central findings show that societal changes have influenced the increase in diagnosis as the concept of normality has narrowed. In addition, schools lack resources to ensure that the adaptation students are entitled to through special education provisions are adequately implemented. In a broader context, concepts such as medicalization and goal- and resource management are presented in the discussion chapter to demonstrate how the medical industry and education policies contribute not only to ADHD but also to several psychological disorders and diagnoses in children.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ studie om læreres erfaringer med ADHD i skolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record