Show simple item record

dc.contributor.advisorStrømme, Alex
dc.contributor.advisorSvendsen, Bodil
dc.contributor.authorØyum, Tiril Eidem
dc.date.accessioned2023-08-10T17:19:49Z
dc.date.available2023-08-10T17:19:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138897346:34925059
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3083439
dc.description.abstractDenne studien undersøkte hvordan en lærer kan arbeide med å utvikle sin praksis innenfor seksualitetsundervisning for å møte elevenes behov. Det første forskningsspørsmålet undersøkte bakgrunnen for didaktiske valg læreren tok i planleggingen av en undervisningsøkt om pornografi. Forskningsspørsmål to utforsket hva som kjennetegnet lærerens og elevenes opplevelser knyttet til undervisningsøkten. Det siste forskningsspørsmålet dreide seg om hvilke muligheter læreren oppga at han hadde for å forbedre undervisningen om seksualitet. Bakgrunnen for studien baserte seg på et økende fokus på undervisning om seksualitet, blant annet ved den nye læreplanens innføring av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Forskning viser at lærere mangler verktøy for å snakke om pornografi i skolen. Hvordan man som lærer kan utvikle sin undervisningspraksis om seksualitet blir besvart i denne casestudien ved hjelp av intervju av en lærer og seks elever. En lærertypologi for undervisning om pornografi (Nordbø, 2019; Frøvik et al., 2022) og Argyris handlingsteori (1976;1997) ble brukt som analytisk rammeverk i deler av oppgaven. Funnene viser at bakgrunnen for de didaktiske valgene var preget av verdiene åpenhet, trygghet, humor og inkludering, samt lærerens mål om å unngå skam, skape nysgjerrighet, og trekke frem kritiske perspektiver. Medierende artefakter bidro i lærerens opplevelse av å være komfortabel og kompetent i undervisningen om porno. Funnene viser at lærerens handlingsstrategier stort sett hadde ønskede konsekvenser hos elevene. Elevenes opplevelser var kjennetegnet av trygghet og det å være komfortabel med å snakke om porno. Lærerens refleksjon rundt inkludering og differensiering i seksualitetsundervisning viste tegn til dobbelkretslæring. Læreren fremhevet samarbeid med kolleger som en mulighet for å styrke seksualitetsundervisningen på sin skole. Studiens implikasjoner antyder at bruk av medierende artefakter kan fungere som en støtte for lærere som ønsker å undervise om pornografi. Dette kan innebære å oppdatere seg på litteratur og ressurser som publiseres og kan utgjøre de verktøyene som lærere oppgir at de trenger for å kunne snakke med ungdommer om pornografi. Funnene kan ha implikasjoner for seksualitetsundervisningen ved de ulike lærerutdanningene.
dc.description.abstractThis study examined how a teacher can work on developing their practice in sexual education to meet students' needs. The first research question investigated the background for the didactic choices the teacher made in planning a lesson on pornography. Research question two explored the characteristics of the teacher's and students' experiences related to the lesson. The final research question focused on the opportunities the teacher identified for improving their sexuality education. The study was motivated by an increasing focus on sexuality education, including the introduction of the interdisciplinary theme of public health and life skills in the new curriculum. Research indicates that teachers lack tools to address pornography in schools. This case study sought to answer how teachers can develop their teaching practices in sexuality education through interviews with one teacher and six students. A teacher typology for teaching about pornography (Nordbø, 2019; Frøvik et al., 2022) and Argyris' action theory (1976; 1997) were used as analytical frameworks in parts of the study. The findings reveal that the background for the didactic choices was characterized by values of openness, feeling safe, humor, and inclusion, as well as the teacher's goals of avoiding shame, fostering curiosity, and highlighting critical perspectives. Mediating artifacts contributed to the teacher's sense of comfort and competence in teaching about pornography. The findings show that the teacher's action strategies mostly had the desired consequences among the students. The teacher's reflection on inclusion and differentiation in sexuality education showed signs of double-loop learning. Collaboration with colleagues was highlighted by the teacher as an opportunity to strengthen sexuality education in their school. The implications of the study suggest that the use of mediating artifacts can support teachers who want to teach about pornography. This may involve staying updated on literature and resources that are published and can provide the tools that teachers identify as necessary for discussing pornography with young people. The findings may have implications for sexuality education in various teacher education programs. 
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Man vet jo at ungdom bruker pornografi": En naturfaglærers utvikling innenfor seksualitetsundervisningen på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record