Europeisk vs. ikke-europeisk innvandring: Holdningsanalyse i Frankrike, Sverige og Polen: En komparativ casestudie av holdninger til europeiske og ikke-europeiske innvandrere i tre forskjellige land i Europa.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081856Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
SammendragFormålet for denne masteroppgaven i sosiologi er å undersøke den objektiverte følelsen og holdningen mot ikke-europeiske og europeiske innvandrere i den franske, svenske og polske befolkningen. Gjennom statistiske tester og en analyse av samfunn og kultur i disse landene, vurderes faktorer som påvirker holdninger til innvandrere. Resultatene av analysen viser at utdanning har en positiv effekt i Frankrike og Sverige, både i holdning til europeiske og ikkeeuropeiske innvandrere. I alle landene hadde en høyreorientert politisk plassering negativ effekt på holdninger til europeiske immigranter og en enda sterkere negativ effekt på holdninger til ikke-europeiske immigranter i Frankrike og Sverige. Tilfredshet med demokratiet har også en positiv effekt på holdninger for begge analysene i Frankrike og Sverige, mens det kun er en signifikant positiv effekt på holdninger til europeisk innvandring i Polen. Sverige skiller seg fra Frankrike og Polen ved å vise en positiv effekt av tillit til myndighetene, tilhørighet til en høyere klasse enn arbeiderklassen, og hyppig bruk av internett og sosiale medier på holdninger til ikke-europeisk innvandring. Bruk av internett har også en positiv effekt på holdninger til europeisk innvandring i Polen, hvor det samtidig viser en negativ effekt for de som bor på rurale områder sammenlignet med de som bor i storbyer. Disse individuelle faktorene spiller en rolle i holdningsdannelsen mot ikke-europeiske og europeiske immigranter i Frankrike, Sverige og Polen. AbstractThe core focus of this thesis revolves around exploring the formation of attitudes and perceptions towards non-European and European immigrants, taking into consideration individual factors, the sociopolitical and socioeconomical context in France, Sweden, and Poland. This study examines the role of education, political orientation, satisfaction with the functioning of democracy, trust in government, the use of the internet, and class affiliation in shaping these attitudes. The analysis unfolds within a comparative case-study framework, highlighting the similarities and differences across these three European nations and different welfare states. Data utilized in the study is drawn from Eurobarometer from 2019 and is analyzed using a multiple logistic regression analysis to evaluate the impact of these influencing factors on the formation of attitudes towards immigrants.The research uncovers that the factors of examination, such as education level, satisfaction with democracy, and political orientation, also have unique influences observed in each nation. For instance, trust in authorities, belonging to a class higher than the working class, and frequent internet and social media use positively impact attitudes towards non-European immigrants in Sweden. Conversely, internet usage positively impacts attitudes towards European immigrants in Poland and non-European immigrants in Sweden. The influence of population density and cultural exposure significantly impacted attitudes towards nonEuropean immigrants in Poland, an effect that was not mirrored in the other countries under analysis. The affiliation with right-wing political parties exhibited a markedly stronger influence on attitudes towards non-European immigrants in Sweden and France.The conceptual framework for this research combines Bourdieu’s theory of cultural capital and habitus, Blumer's group position theory, Pettigrew & Tropp's intergroup contact theory, and Crenshaw's intersectionality theory paired with Yuval-Davis's perspective on 'visible' immigrants. This complexity becomes particularly evident within the varied political orientations observed in France. Simultaneously, Bourdieu's concepts of cultural capital and habitus facilitate a deeper exploration into the role of education and the potential variability of a distinct 'welfare habitus' across different welfare regimes. These concepts provide valuable insights into how these factors can mitigate prejudices against foreign ethnicities.