Sosial støtte og indre motivasjon. En studie om effekten av lærerstøtte, elevstøtte og skolepress på 8. klassingers oppfatning av egen kompetanse og indre motivasjon
Abstract
Formålet med denne studien er å undersøke om lærerstøtte og støtte fra medelever er av betydning for elevers opplevde skolepress, selvvurdering av kompetanse og indre motivasjon. I tillegg er det undersøkt om det finnes forskjell på betydning og opplevelse variablene når det kommer til kjønn. Resultatene mine tyder på at både lærerstøtte og støtte fra medelever er av betydning for elevers opplevde skolepress, selvvurdering av kompetanse og indre motivasjon. Hos jenter ser det ut som både lærerstøtte og støtte fra medelever er viktig, mens gutter har mest utbytte av lærerstøtte. Videre tyder resultatene på at alle variablene, direkte og indirekte, er med på å øke elevens indre motivasjon. Det kvantitative materialet er hentet fra det pågående forskningsprosjektet Det relasjonelle livet i Trondheimsskolen som er et samarbeid mellom Trondheim kommune og NTNU. Utvalget er å regne som et bekvemmelighetsutvalg hvor 12 ungdomsskoler i Trondheim kommune har deltatt. Det er benyttet ulike statistiske analyser for å besvare problemstillingen. I første omgang er det gjennomført statistiske analyser med mål om å undersøke de sammensatte målenes dimensjonalitet og interne konsistens. Her er det brukt faktoranalyse og Chronbachs alfa. Videre er det gjennomført t-test for å undersøke kjønnsforskjeller, bivariat korrelasjonsanalyse og teoribasert SEM-analyse for å undersøke variablenes effekt på hverandre. Det er også benyttet gruppert SEM-analyse for å undersøke forskjeller i effekter basert på kjønn. Det teoretiske rammeverket ligger til grunn for SEM-modellen og undersøkelsene som er gjennomført, og resultat fra analysene er også forsøkt forklart gjennom det teoretiske rammeverket. The purpose of this study is to investigate whether teacher support and peer support are significant factors in students' perceived academic pressure, self-assessment of competence, and intrinsic motivation. Additionally, the study examines whether there are gender differences in the significance and experience of these variables. The results suggest that both teacher support and peer support are important for students' perceived academic pressure, self-assessment of competence, and intrinsic motivation. In girls, both teacher support and peer support appear to be important, while boys benefit more from teacher support. Furthermore, the results indicate that all variables, both directly and indirectly, contribute to increasing students' intrinsic motivation.The quantitative data for this study is derived from the ongoing research project "The Relational Life in Trondheim Schools," which is a collaboration between Trondheim Municipality and NTNU. The sample can be considered a convenience sample, with the participation of 12 secondary schools in Trondheim Municipality.Various statistical analyses have been employed to address the research question. Initially, statistical analyses were conducted to examine the dimensionality and internal consistency of the composite measures. Factor analysis and Cronbach's alpha were utilized for this purpose. Subsequently, t-tests were performed to investigate gender differences, bivariate correlation analysis was conducted, and theory-based SEM-analysis was employed to examine the effects of the variables on each other. Grouped SEM-analysis was also utilized to explore differences in effects based on gender.The theoretical framework underlies the SEM-model and the conducted analyses. The results from the analyses are also explained with reference to the theoretical framework.