Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorStenhaug, Margrete
dc.date.accessioned2023-07-25T17:22:49Z
dc.date.available2023-07-25T17:22:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067678:34470602
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081370
dc.description.abstractDenne studien ser nærmere på hvordan både opplevelsen av nåværende bosted og kjønn påvirker elever på mellomtrinnets valg av fremtidig bosted og yrke. Data er samlet inn fra elever på fire ulike skoler med geografisk spredning med bakgrunn i ønsket om et by- og bygdeperspektiv. To av skolene er små bygdeskoler, en er en bynær bygdeskole og den siste er en byskole. Det ble brukt en metode med innsamling av elevtekster hvor elevene ble spurt om hvordan de opplever nåværende bosted og hva de tenker om framtidig bosted og yrke. Data er koblet opp mot relevant teori for å belyse hvilken betydning faktorene sted og kjønn har for framtidig valg av bosted og yrke. Resultatene viser en sammenheng mellom holdningen til hjemstedet og valg av fremtidig bosted og yrke. De som opplever at hjemstedet har mange muligheter, ønsker å bli værende der de er oppvokst, mens de som opplever at hjemstedet har få muligheter, ønsker å forlate hjemstedet. Det er viktig å forstå hvordan bosted kan påvirke valg av utdannelse og yrke, og det kulturelle perspektivet må tas hensyn til i utdanningsforskning, også når det gjelder geografisk plassering. Funnene viser at elevene fra de små bygdeskolene ønsker å flytte på grunn av mangel på arbeidsplasser og begrensede valgmuligheter. De strukturelle faktorene og det sosiale feltet som disse elevene deltar i, kan begrense deres handlingsrom og muligheter. Elevene fra byen og den bynære bygda velger ut fra hva de vil, og ikke hva de må. Det er viktig å se på både individuelle og samfunnsmessige faktorer når man prøver å forstå hvorfor noen elever ønsker å flytte fra hjemstedet, mens andre ønsker å bli boende.
dc.description.abstractThis study investigates how both experiences of current place of residence and gender influence primary school students’ choices of future place of residence and occupation. Data was collected from students at four different schools with geographic diversity, including two small rural schools, one semi-rural school, and one urban school. An approach of collecting students’ texts was used, where students were asked about their experiences of current residence and their thoughts about future residence and occupation. Data was analyzed in relation to relevant theory to shed light on the significance of place and gender factors for future choices of residence and occupation. The results show a correlation between attitudes towards hometown and choices of future residence and occupation. Those who perceive their hometowns as offering many opportunities want to stay where they grew up, while those who perceive their hometowns as offering few opportunities want to leave. It is important to understand how place of residence can influence choices of education and occupation, and the cultural perspective must be considered in educational research, including in terms of geographic location. The findings indicate thar students from small rural schools want to move due to lack of job opportunities and limited choices. Structural factors and the social context in which these students participate may limit their agency and opportunities. On the other hand, students from city and suburban rural areas make choices based on their preferences rather than obligations. It is important to consider both individual and societal factors when trying to understand why some students want to leave their hometowns, while others want to stay.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleValgets kval: mellom bygda og det ultimate liv? Bosted, kjønn og fremtidige valg: En kvalitativ studie av hvordan elevers opplevelse av nåværende bosted påvirker deres fremtidige bosteds- og yrkesvalg.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel