Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDiesen, Even Igland
dc.contributor.advisorSemmingsen, Ingrid Rannem
dc.contributor.authorFeness, Marthe Pedersen
dc.date.accessioned2023-07-21T17:21:30Z
dc.date.available2023-07-21T17:21:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143756085:34123595
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080882
dc.description.abstractDette masterprosjektet undersøker tiendeklasseelever sine opplevelser og forståelser av selvfremstillingene til Mona Berntsen og Galvan Mehidi fra boken Third Culture Kids: Å vokse opp mellom kulturer (2019). Boken består av 30 selvfremstillinger, av kjente og mindre kjente kulturpersonligheter sine opplevelser av flerkulturelle oppvekster. Denne studien tar som nevnt utgangpunkt i to av dem. Elevenes forståelse undersøkes gjennom to litterære gruppesamtaler, hvor de samtaler tematisk om innholdet i tekstene. Dette prosjektet er en kvalitativ kasusstudie, som inkluderer min lesning og elevenes samtaler. I den forbindelse er teorier om fortolkning og forståelse sentrale, der denne studien tar utgangspunkt i filosofen Hans-Georg Gadamer sine perspektiver på hermeneutikk. Jeg undersøker hvordan elever skaper mening gjennom dialog, i et tolkningsfellesskap. Elevenes samtaler og min lesning synliggjør at tekstene tematiserer identitet, tilhørighet, kultur og kulturmøter. Selvfremstillingene til Berntsen og Mehidi bidrar til at elever får innsikt i et mangfold av identitets- og kulturuttrykk. Min lesning og elevenes samtaler viser at selvfremstillingene uttrykker et flytende kultursyn, som innebærer at identiteter og kulturer er sammensatt. Arbeidet med tekstene kan på den måten bidra til å redusere skillet mellom «oss» og «de andre». Dette prosjektet viser at elevsamtalene bidro til at elevene lærte nye nytt om seg selv og andre, i et tolkningsfellesskap. For at norskfaget skal fortsette å være et relevant fag for kulturforståelse, danning og identitetsutvikling, må det utvikle seg i samsvar med resten av samfunnet. Ved å inkludere selvbiografiske flerkulturelle tekster i undervisningen kan man synliggjøre stemmer som tidligere har fått liten plass i norskfaget, og dermed legge til rette for et mer inkluderende klasserom.
dc.description.abstractThis master´s thesis investigates tenth-graders experiences and understandings of Mona Berntsen’s and Galvan Mehdi’s texts in the book Third Culture Kids: Å vokse opp mellom kulturer (2019). The book contains thirty different autobiographical texts from known and lesser-known cultural personalities and their different experiences growing up in a multicultural society. Through the two texts mentioned, the students understanding of them is investigated through group conversations where they thematically discuss the content of the texts. This master´s thesis is a qualitative case study which includes my own analysis of the two texts and the students’ discussions. In connection with this, theories on interpretation and understanding are essential. This study uses Hans-Georg Gadamer’s perspectives on hermeneutics as a theoretical foundation. I will examine how students create meaning through dialogue in collective interpretations. The students’ discussions and my own analysis show that the two texts thematizes identity, to belong, culture and different cultures meeting. Berntsen’s and Mehdi’s texts help students get insight in diversity of identity and cultural expressions. Own analysis and student discussions shows that the texts express a fluid view on culture, which implies that identity and culture is multifaceted. Working with these types of texts can therefore contribute to reduce risk of dividing between “us” and “them”. This study furthermore shows that the students conversations contributed to the students learning something new about themselves and others in collective interpretations. If the Norwegian subject is to be relevant for cultural understanding, education and identity development it should indeed evolve in coherence with the rest of society. By including autobiographical multicultural texts as part of the Norwegian subject, we can highlight voices that earlier have not had a place in its teachings. Furthermore, it can facilitate for a more including classroom.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Så det var en sånn blanding mellom kulturene da"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel