Bruk av magnetiske modeller i undervisning om kjemiske bindinger
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3441]
Abstract
Formålet med denne studien har vært å teste ut en ny måte å undervise kjemiske bindinger på 10.trinn som innebærer bruk av magnetiske modeller, og å undersøke hvordan dette kan bidra til forståelse for temaet. Den overordnede problemstillingen ble delt inn i to forskningsspørsmål der fokuset var å se på hvilken forståelse for kjemiske bindinger elevene har fått gjennom et undervisningsopplegg, og hvilken oppfatning av magnetiske modeller elevene sitter igjen med. I denne studien ble det også utformet og gjennomført et undervisningsopplegg som handlet om kjemiske bindinger. Dette undervisningsopplegget ble laget på bakgrunn av anbefalinger fra forskningslitteraturen om hvordan undervise temaet kjemiske bindinger.
Datamaterialet som ble brukt for å svare på problemstillingen i denne kvalitative studien baserte seg på tre intervjuer med tre elever i etterkant av undervisningsopplegget, samt 14 elevsvar på et spørreskjema.
Resultatene viste at flere av elevene i stor grad brukte åtteregelen som forklaringsmodell for bindinger, selv om det ikke ble fokusert på i undervisningsopplegget. Begrepet knyttet til energi og tiltrekningskrefter i forbindelse med kjemiske bindinger var nytt for elevene, som også viste seg i resultatene. Resultatene viste også at elevene hadde liten forståelse for de ulike typene sterke bindinger. Når det gjaldt de magnetiske modellene og modellbruk i undervisning kom det tydelig frem at elevene likte å ta i bruk modeller da det gjorde undervisningen mer praktisk. Dette syntes de også gjorde det lettere å lære om bindinger, i tillegg til at modellene viste godt hvordan ulike molekyler var bygget opp og bindingene mellom atomene. Resultatene viste også at elevene lærte mest av modell A, deretter modell C og tilslutt modell B. The purpose of this study has been to test a new teaching approach for chemical bonds in the 10th grade, incorporating the utilization of magnetic models, and to investigate how this approach can enhance the understanding of the topic. The overall problem was divided into two research questions: one aimed at assessing the students' understanding of chemical bonds gained through a chemistry lesson, and the other focused on determining the students' perception of magnetic models. In this study, a chemistry lesson on bonding was designed and conducted, following recommendations from the research literature on teaching the topic.
The qualitative data for this study consisted of three interviews with three students conducted after the chemistry lesson, as well as 14 student responses to a questionnaire.
The results indicated that several students used the octet framework as an explanatory model for bonding, even though it was not the main focus of the chemistry lesson. The students were unfamiliar with the terms "energy" and "electrostatic forces of attraction," which was reflected in the results. Additionally, the students demonstrated limited understanding of the different types of bonds. Regarding the use of magnetic models in teaching, it was evident that the students enjoyed utilizing models as it made the teaching more practical. They also believed that models facilitated learning about chemical bonds by visually demonstrating the construction of different molecules and the bonds between atoms. Furthermore, the results indicated that the students learned the most from model A, followed by model C, and finally model B.