Show simple item record

dc.contributor.advisorMorken, Astrid Kufaas
dc.contributor.advisorKnudsen, Cecilie Slinning
dc.contributor.authorSchive, Johanne
dc.date.accessioned2023-07-20T17:22:01Z
dc.date.available2023-07-20T17:22:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143756085:31555379
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080639
dc.description.abstractI denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan visuell respons på elevtekster kan føre til revidering av tekstene deres. Denne responsen forstår jeg gjennom Kvithyld og Aasens (2011) fem teser om funksjonell respons på elevtekster. Gjennom å bruke et teoretisk fundert tankeredskap har jeg undersøkt problemstillingen: Hvordan fører visuell respons under en konkret skriveaktivitet til revidering i to 2. trinnselevers tekster? Problemstillingen vil undersøkes på ulike måter gjennom de ulike kapitlene i oppgaven. Først vil jeg ta for meg det teoretiske rammeverket ved å etablere en forståelse av revisjonskompetanse (blant annet Fitzgerald, 1987), og videre støtter jeg meg som sagt til Kvithyld og Aasens (2011) fem teser om respons på elevtekster sett i lys av modellering gjennom visuell respons (Bandura, 1971). Til slutt belyses problemstillingen ved å trekke frem konkrete eksempler i analyse- og drøftingskapittelet, hvor jeg vil bruke de nevnte teoretiske begrepene for å gi innsikt i de ulike elevtekstene. Denne kvalitative studien tar utgangspunkt i empiri fra to elevtekster, transkripsjoner og feltnotater. Disse metodene har sammen vært med på å skape en større forståelse rundt hvordan man kan bruke visuell respons for å føre til revidering av tekst. Avhandlingen har vist at gjennom å tenke med teori kan man få innsikt i hvordan visuell respons førte til de ulike revideringene som ble gjort. Funnene i denne studien viser at den visuelle responsen i stor grad henger sammen med revideringene som elevene gjorde underveis i den gjennomførte skriveaktiviteten.
dc.description.abstractIn this master's thesis, I will explore how visual response to student texts can lead to revision of their texts. I understand this response through Kvithyld and Aasen's (2011) five theses on functional response to student texts. By using a theoretically grounded thinking tool, I have examined the issue: How does visual response during a concrete writing activity lead to revision in two 2nd grade students’ texts? The problem will be investigated in different ways through the various chapters in the thesis. First, I will deal with the theoretical framework by establishing an understanding of revision competence (among others Fitzgerald, 1987), and further, as I said, I support Kvithyld and Aasen's (2011) five theses about response to student texts seen in the light of modeling through visual response (Bandura, 1971). Finally, the problem is illuminated by highlighting concrete examples in the analysis and discussion chapter, where I will use the aforementioned theoretical terms to provide insight into the various student texts. This qualitative study is based on empirical data from two student texts, transcriptions and field notes. Together, these methods have helped to create a greater understanding of how visual feedback can be used to lead to text revision. The thesis has shown that by thinking with theory one can gain insight into how visual response led to the various revisions that were made. The findings in this study show that the visual response is largely linked to the revisions that the students made during the completed writing activity.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"TA LIT SMØR PO KNIVEN LEGNEN DET DU HAR I HENEN" En studie av hvordan visuell respons fører til revidring av to andretrinnselevers tekster.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record