Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Henrik Brynthe
dc.contributor.authorSandbæk, Jenny Nøkleberg
dc.date.accessioned2023-07-20T17:21:26Z
dc.date.available2023-07-20T17:21:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142265491:34120825
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080616
dc.description.abstractSementindustrien er anerkjent som en industri som er vanskelig å redusere, på grunn av den kontinuerlige etterspørselen etter produktet. Som et av de mest brukte byggematerialene i verden, bidrar sement med store mengder karbondioksidutslipp. På grunn av høye utslippsrater er sementindustrien under et enormt press for å redusere utslippene og den negative miljøpåvirkningen. Denne oppgaven har som mål å bidra til litteraturen og forskningen om miljøoppgradering i globale verdikjeder. Det vil jeg gjøre ved å forske på en bransje som ikke har tidligere forskning innen litteraturen; norsk sementindustri. Målet med denne oppgaven er å bedre forstå de ulike strategiene som implementeres av de ulike aktørene i verdikjeden for å oppnå miljøoppgradering. De ulike strategiene for å oppnå dette, vil bli analysert gjennom de ulike dimensjonene av miljøoppgradering. Ved å bruke de globale verdikjedeperspektivene på spørsmålet om miljøoppgradering, forstår denne oppgaven hvordan utviklingen skjer i denne industrien, og hvorfor. Denne oppgaven har undersøkt miljøoppgradering i norsk sementindustri gjennom en kvalitativ casestudie, bestående av ni semistrukturerte intervjuer med relevante aktører i verdikjeden og industrien. Denne oppgaven har identifisert de ulike strategiene, driverne og barrierene gjennom dimensjonene for miljøoppgradering: produktoppgradering, prosessoppgradering, organisasjonsoppgradering og oppgradering av produktets levetid. Gjennom oppgaven argumenterer jeg for at strategier for å oppnå miljøoppgradering forekommer innenfor denne verdikjeden. Prosessen med dette er også drevet av et samspill av ulike drivere og barrierer som resulterer i denne grønne prosessen. Jeg argumenterer også for at de strategiske tilnærmingene som forekommer i denne verdikjeden for å oppnå miljøoppgradering, er viktige for andre næringer som har krevende omstillingsprosesser, på grunn av de teknologiske fremskrittene som skjer i norsk sementindustri.
dc.description.abstractThe cement industry is recognized as a hard-to-abate industry due to the continuous demand for the product. As one of the most utilized building materials in the world, cement contributes a significant amount of carbon dioxide emissions. Due to high emission rates, the cement industry is under immense pressure to reduce emissions and the negative environmental impact. This thesis aims to contribute to the literature and research on Environmental Upgrading in Global Value Chains. I will be doing so by researching an industry that has no previous research within the literature; the Norwegian cement industry. This thesis aims to better understand the different strategies being implemented by the different actors in the value chain to achieve Environmental Upgrading. The different strategies to achieve it will be analysed through the different dimensions of Environmental Upgrading. By applying the global value chain perspectives to the subject of environmental upgrading, this thesis understands how development is occurring in this industry and why. This thesis has investigated environmental upgrading in the Norwegian cement industry through a qualitative case study, consisting of nine semi-structured interviews with relevant actors in the value chain and industry. This thesis has identified the different strategies, drivers and barriers through the dimensions of environmental upgrading: product upgrading, process upgrading, organizational upgrading, and product end-of-life upgrading. Through the thesis, I argue that strategies for environmental upgrading occur within this value chain and industry. This process is also driven by an interplay of different drivers and barriers resulting in this greening process. I also argue that the strategic approaches in this value chain to achieve environmental upgrading are significant for other hard-to-abate industries, due to the technological advancement happening in the Norwegian cement industry.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleFrom Grey to Green: Environmental Upgrading in Norwegian Cement Industry
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel