Elever med ADHD i skolen
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3729]
Description
Full text not available
Abstract
Denne forskningsstudien omhandler elever med ADHD i skolen, og fokuserer på hvilke opplevelser disse elevene har av inkludering og mestring i skolehverdagen.
I Norge antar man at 3-5% av barn og unge under 18 år har ADHD. Dette vil si at det i gjennomsnitt vil være en elev med ADHD i alle skoleklasser. ADHD er en tilstand som innebærer økt uro, impulsivitet og oppmerksomhetsvansker (ADHDNorge, 2021a). Dette kan medføre utfordringer i skolehverdagen, og elever med ADHD vil ha andre forutsetninger for læring og utvikling enn sine medelever (Ervik et al., 2009). I gjennomsnitt ser man at elever med ADHD klarer seg dårligere på skolen enn andre, og at disse elevene presterer på et lavere nivå enn det deres evner og ressurser tilsier (Rønhovde, 2018; Ørstavik et al., 2016). Videre viser forskning at elever med ADHD er særlig utsatt for å utvikle skolevegring, og det pekes på at mangel på vennskap og positive mestringsopplevelser er blant de sentrale risikofaktorene (Amundsen & Møller, 2020; Amundsen et al., 2022). I lys av at den norske skolen skal være en inkluderende skole for alle, der samtlige elever opplever tilhørighet, trivsel og mestring, er det viktig at vi som lærere og spesialpedagoger tar dette på alvor (St.meld. nr. 30 (2003-2004); Wendelborg, 2017). Formålet med denne studien er derfor å få innsikt i hvordan elever med ADHD selv opplever skolehverdagen, samt belyse hvilke vansker og utfordringer disse elevene kan møte i skolesituasjonen. Dette for å bidra til en økt forståelse av elever med ADHD i skolen, og generere kunnskap som kan fremme positive opplevelser for disse elevene. På dette grunnlaget retter studien seg mot følgende problemstilling:
Hvilke opplevelser har et utvalg tidligere elever med ADHD av inkludering og mestring i egen skolehverdag?
Studien er gjennomført som en kvalitativ intervjustudie, der uttalelser fra tre tidligere elever med ADHD utgjør studiens datagrunnlag. For å analysere og tematisere datamaterialet er det benyttet tematisk analyse. Analysen resulterte i følgende tre hovedtemaer: ADHD – symptomer og utfordringer i skolen, sosial inkludering og faglig inkludering. Funnene innenfor hver av disse hovedkategoriene er drøftet i lys av teori om ADHD, mestring, tilhørighet og selvoppfatning, samt også betraktet i lys av prinsippene om inkludering og tilpasset opplæring.
Funnene viser at informantene opplevde å ikke være inkludert i skolen. Det kommer frem at deres ADHD vansker medførte sosiale utfordringer i skolehverdagen, og samtlige informanter forteller at de følte seg annerledes enn medelevene. Informantene beskriver vanskeligheter med å utvikle vennskap, og det kommer frem at de hadde få eller ingen venner i skolen. Opplevelser av å ikke passe inn i fellesskapet, utenforskap og ensomhet kommer til utrykk. Videre belyser informantene at de hadde store utfordringer med de teoretiske fagene, og funnene viser manglende opplevelse av mestring. Det ser ut til at ADHD vanskene i kombinasjon med mangel på tilrettelegging og tilpasning bidro til manglende mestringsopplevelser, samt negativ selvvurdering. Funnene viser samtidig at informantene også opplevde mestring, og dette da knyttet til praktiske fag og tilnærminger, samt ikke minst situasjoner der opplæringen var tilpasset deres forutsetninger og behov. This thesis will discuss the experiences and challenges of primary school students with ADHD, with focus on the personal experiences of inclusion and sense of achievement in the day-to-day school life.
It is assumed that 3-5% of the Norwegian population below the age of 18 has ADHD. This corresponds to an average of one student with ADHD per class. ADHD is a medical condition which affect the person’s attention, ability to sit still and self-control (ADHDNorge, 2021a). This might lead to school life challenges, and the ADHD student will have different learning and development prerequisites when compared to fellow student (Ervik et al., 2009). The average school performance of students with ADHD is worse than their fellow student, and that they perform on a lower level than one would expected based on their ability and resources (Rønhovde, 2018; Ørstavik et al., 2016). Furthermore, studies have also shown that these students has an increased likelihood to develop school refusal behaviour, where the lack of friendship and positive sense of achievement has been identified as the key risk factors (Amundsen & Møller, 2020; Amundsen et al., 2022). Considering that the Norwegian school aims to be an inclusive school for all student where they can feel a sense of belonging, sense of achievement and wellbeing, it is important that teachers and special education teachers take this goal seriously (St.meld. nr. 30 (2003-2004); Wendelborg, 2017). The purpose of this thesis is to gain insight into how primary school students with ADHD experiences the everyday school life, and also shed some light on which challenges these students faces at school. The intent is to increase the understanding of students with ADHD at school, and develop knowledge on how to help these students gain positive experiences. This is the background for this thesis statement:
What experiences does a sample of previous primary school students with ADHD have of inclusion and sense of achievement in their own day-to-day school life?
The study has been done as a qualitative interview study, with the data source being three previous students with ADHD. Thematic analysis was used to analyse their answers. And three main themes were identified: ADHD – Symptoms and challenges at school, social inclusion and academic inclusion. The results in each of the main subjects are discussed with regards to the theory about ADHD, sense of achievement, belonging and self-perception, in addition to the principles of inclusion and customized teaching.
The results show that the participants experienced to not be included at school, that their ADHD caused social challenges in day-to-day school life, and that all participants felt that they were different from their fellow student. Furthermore, the participants describe challenges with developing friendships, and that they either had few or no friends at school. They describe experiences of not fitting in to the community at school, loneliness and exclusion. They also describe major challenges with the theoretical subjects at school and the results from the analysis shows a lack in sense of achievement. It seems like the combination of the ADHD challenges and the lack of customization contributed to their lack of sense of achievement and a negative self-assessment. At the same time, the analysis shows the participants achieved a positive sense of achievement in practical subjects, practical tasks, and finally but not least in situations where the teaching had been customized to their prerequisites and needs.