Hvordan oppleves og erfares bruk av livsmestrende intervensjoner på en alternativ skolearena?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080363Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det har i økende grad blitt rapportert om psykiske helseplager hos barn og unge.Folkehelserapporten fra 2023 indikerer at mellom 15-20% av denne demografiskegruppen opplever utfordringer knyttet til psykisk helse i en slik grad at det går ut overderes daglige funksjon. Gjennom fagfornyelsen i 2020 ble «Folkehelse og livsmestring»innført som tverrfaglig tema i skolens læreplan. Alle fag skal nå inneholde momenter avlivsmestring. Lærere oppgir mangel på kompetanse for å handtere innføringen avlivsmestring i skolen, de oppgir også manglende kunnskap om hvordan de skal ivaretaelevers psykiske helse med stadig mer komplekse utfordringer. Dette har blitt tatt påalvor, og det er nylig utgitt flere bøker om temaet her til lands. Det er også utviklet noengode planverk og hjelpemidler for skoler og lærere. Foreløpig er det begrenset mederfaring. Skolen fremheves som arena hvor elever og pedagoger kan få kunnskap omtema som følelser, tanker, relasjoner og kroppslig sansning. Dagens skolekultur, pregetav fragmentering og prestasjonsorientering, kan imidlertid virke i strid med målene om åfremme psykisk helse og livsmestring. Det påpekes at det trengs dyptgripendeskolekulturelle endringer, dersom målet om å fremme helse og livsmestring i skolen skalkunne gjøre seg gjeldende.Studiens problemstilling er følgende: «Hvordan oppleves og erfares bruk avlivsmestrende intervensjoner på en alternativ skolearena»? Denne studien fokuserer pålærere og pedagogisk personals subjektive opplevelse og erfaringer.Metoden som ble benyttet i denne studien var handlingsorientert aksjonsforskning ogformativ intervensjonsforskning. Utvalget bestod av seks ansatte i ulike pedagogiskestillinger, samt elever som gjennomførte intervensjonene. Deltakerne gjennomgikk toaksjonssykluser i løpet av 1,5 år. Det ble avholdt en fagdag for de ansatte med dialogiskundervisning om livsmestring midtveis i perioden. Løpende evaluering, refleksjon og brukav et tilbakemeldingssystem for både elever og ansatte styrte prosjektets retning ogfokusområder. I aksjonsforskning har forskeren en aktiv rolle, herunder å fasilitere samtstimulere ulike utviklingsprosesser. Aksjonsforskning kan ses som et møte mellom teoriog praksis, hvor målet er å utvikle kunnskap som vil komme deltakerne i prosessen tilgode. I denne studien ønsket vi å prøve ut ulike intervensjoner for å forsøke å kommenærmere verktøy som kan hjelpe barn og unge å mestre den verdenen, skolen ogsamfunnet de skal vokse opp i og være en del av. For at de ansatte best skal kunnefasilitere bruk av livsmestrende intervensjoner i pedagogisk sammenheng, bør de selvvære bevisst hvordan livsmestring oppleves for dem. Som følge av dette ble det gjort enkartlegging av hvilke utfordringer i arbeidshverdagen de ansatte opplevde. Øktbevissthet og utvikling av praksis er elementer studien viser til.Bruk av livsmestrende intervensjoner avdekte tre hovedfunn ut fra empirien: «Jegopplever stress og uro i arbeidshverdagen», «Meditasjon som intervensjon ser ut til åfungere for de fleste» og «Jeg ønsker mer kunnskap». Funnene drøftes opp mot relevantteori forankret i det konseptuelle perspektivet på mestringsmedisin og salutogenveiledningskompetanse. Studien viser at mange ansatte i skolen står overfor belastningertilknyttet stress, og implikasjoner av studien viser behov for verktøy og kompetanse. There has been an increasing number of reports on mental health issues among childrenand young people. The Public Health Report from 2023 indicates that between 15-20% ofthis demographic group experience challenges related to mental health to such an extentthat it affects their daily function. As part of the curriculum reform in 2020, "PublicHealth and Life Skills" was introduced as a cross-curricular theme. All subjects must nowinclude elements of life skills. Teachers report a lack of competence to handle theintroduction of life skills in schools, they also report a lack of knowledge on how to carefor students' mental health with increasingly complex challenges. This has been takenseriously, and several books on the subject have recently been published in Norway.There are also some good plans and tools developed for schools and teachers. However,there is limited experience so far. The school is highlighted as an arena where studentsand educators can gain knowledge about topics such as feelings, thoughts, relationshipsand bodily sensation. Today's school culture, characterized by fragmentation andperformance orientation, can however conflict with the goals of promoting mental healthand life skills. It is pointed out that profound changes in school culture are needed if thegoal of promoting health and life skills in school is to be realized. The research questionof the study is: "How is the use of life skills interventions experienced in an alternativeschool setting"? This study focuses on teachers and pedagogical staff's subjectiveexperiences.The method used in this study was action-oriented action research and formativeintervention research. The sample consisted of six employees in various pedagogicalpositions, as well as students who carried out the interventions. The participants wentthrough two action cycles over 1.5 years. A professional day was held for the employeeswith dialogical teaching about life skills halfway through the period. Ongoing evaluation,reflection and the use of a feedback system for both students and staff directed theproject's direction and focus areas. In action research, the researcher has an active role,including facilitating and stimulating various development processes. Action research canbe seen as a meeting between theory and practice, where the goal is to developknowledge that will benefit the participants in the process. In this study, we wanted totest various interventions to try to get closer to tools that can help children and youngpeople to master the world, the school and the society they are going to grow up in andbe a part of. For the employees to best facilitate the use of life skills interventions in aneducational context, they themselves must be aware of how life skills are experienced bythem. As a result of this, a survey was conducted of what challenges the employeesexperience in their daily work. Increased awareness and development of practice areelements referred to in the study.The use of life skills interventions revealed three main findings based on the empiricaldata: "I experience stress and unrest in my daily work", "Meditation as an interventionappears to work for most" and "I want more knowledge". The findings are discussed inrelation to relevant theory anchored in the conceptual perspective on coping medicineand salutogenic guidance competence. The study shows that many school employeesface stress-related challenges, and the implications of the study show a need for toolsand competence.