Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnne Tjønndal
dc.contributor.authorRoald Berge
dc.date.accessioned2023-07-19T17:20:30Z
dc.date.available2023-07-19T17:20:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967549:96930017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080355
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om kvinnelige trenere sine erfaringer, refleksjoner og opplevelser rundt trenerrollen og teknologien i fotball. Formålet med oppgaven er å utforske kjønnede barrierer i treneryrket, samt erfaringer med teknologien som blir brukt i fotballen. Problemstillingen som utforskes er: Hvordan påvirker kjønnede utfordringer og bruk av teknologi deltagelsen og suksessen til kvinnelige fotballtrenere? For å granske forskningsspørsmålet har jeg benyttet kvalitativ forskningsmetode. Jeg har da intervjuet fire kvinnelige fotballtrenere i fotball i Norge. Datamaterialet har blitt tolket i fra tidligere forskning og i lys av teorier om treneryrket, kjønn og teknologi. Innholdet i kapittel 3 redegjør for de teoriene jeg bruker i min studie. Gjennom tema- analysen har det blitt identifisert tre hovedtema. Disse temaene handler om 1) kjønnede barrierer i trenerrollen , 2) teknologi og kjønnsulikheter i trenerrollen, 3) og teknologi og kvinnelige trenernes karrieremuligheter i fotball. Studienes kvalitative analyse viser positiv tilbakemelding fra informantene om det å være kvinnelig topptrener, men viser også at kjønnede barrierer finnes og oppleves til en viss grad. De kvinnelige trenerne jeg har intervjuet mener at de fortsatt må jobbe hardt og føler at de må overbevise den mannlige kulturen i fotballen som fortsatt til en viss grad er til stede. Datamaterialet fra informantene viser at de må prestere bedre enn menn selv om de har den samme kompetansen som trengs i en trenerjobb. De mener at det forekommer kjønnsforskjeller med tanke på rekruttering og å beholde trenere, men det foregår satsing på kvinner. Analysen viser positiv utvikling for kvinnelige trenere og teknologien er et godt hjelpemiddel til mer detaljert kunnskap om spillerne sine. Studien viser at teknologi kan være et viktig verktøy for å få flere kvinner som trenere i fotball. Informantene forteller at å være trener er meningsfullt og at teknologi kompetanse innen fotball kan gi flere jobbmuligheter. Felles for mine informanter var at de hadde høye utdanninger og trenerkurs som viser at de har god kompetanse innen fagfeltet og har klart å skape seg en stor karriere som fotballtrener. Informantene beviser at det er mulig. Mine kvinnelige trenere er dermed allerede forbilder som kan rekruttere flere.
dc.description.abstractThis master's thesis is about female coaches' experiences, reflections within the coaching role and technology in football. The purpose of the thesis is to explore gender barriers in the coaching profession, as well as experiences with technology used in football. The thesis question that is explored is: How do gendered challenges and technological participation affect the success of female football coaches? To examine the research question, I have used a qualitative research method. I then interviewed four female football coaches in Norway. The data material has been interpreted from previous research and in light of theories about the coaching profession, gender and technology. The content in Chapter 3 explains the theories I have used in my study. Through the theme analysis, three main themes have been identified. These topics are about 1) gendered barriers in the coaching role, 2) technology and gender inequalities in the coaching role, 3) technology and female coaches' career opportunities in football. The studies' qualitative analysis shows positive feedback from the informants about being a female top coach but also shows that gendered barriers exist and are experienced to a certain extent. The female coaches I have interviewed believe that they still must work hard and feel that they have to convince the male culture in football, which is still present to some extent. The data from the informants show that they must perform better than men even if they have the same competence needed in a coaching job. They believe that there are gender differences regarding recruitment and retaining coaches, but there is a focus on women The analysis shows positive development for female coaches and the technology is a good tool for more detailed knowledge of their players. The study shows however that technology can be an important tool in getting more women as coaches in football. The informants say that being a coach is meaningful and that technology competence in football can provide more job opportunities. What my informants had in common was that they had advanced education and coaching courses which show that they have good competence in the field and have managed to create great careers as football coaches. The informants prove that it is possible. My female coaches are thus already role models, who can recruit more.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEr dere smarte, lærer dere analyse verktøy for enklere å bli trener på toppnivå
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel