Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMagin, Melanie
dc.contributor.authorStorø, Johanne Reppe
dc.date.accessioned2023-07-19T17:20:28Z
dc.date.available2023-07-19T17:20:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967820:98729794
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080353
dc.description.abstractHavbruk er i dag Norges nest største eksportnæring, med laks som hovedvare. Temaet for denne oppgaven, forholdet mellom oppdrettsnæringen og media, var dermed svært interessant å skulle se nærmere på. Hensikten med denne studien er å innhente informasjon om hvordan oppdrettsnæringen ser seg selv i tradisjonelle medier, samt hvordan de selv snakker til media. Hvordan næringen oppfatter sin skildring kan ha stor betyding for hvordan de forholder seg til media, og på lik linje så kan hvordan de selv snakker med media ha stor betydning for gitt skildringen. For å få en bedre forståelse for problemstillingen er det innhentet teori om tradisjonelle medier og hvordan de vurderer ulike saker, deres påvirkningskraft og hvordan en kan snakke med de. Det er også innhentet noe tidligere forskning innen feltet, men dette var svært begrenset. Med gitt problemstilling ble det naturlige valget å anvende kvalitativ forskning. For å innhente data er det blitt gjennomført intervju med erfarne mennesker i oppdrettsnæringen som jobber opp mot tradisjonelle medier. Fra dette datamaterialet ble de viktigste funnene presentert hver for seg, for så at de ble drøftet opp mot innhentet teori. Dette ble gjort for å bedre forstå funnene, samt for å vurdere likhet fra tidligere forskning. Til sist ble dette oppsummert og satt sammen til en helhetlig konklusjon på oppgavens problemstilling. Denne konklusjonen viser hovedsakelig hvordan dette forholdet kanskje er, men den er også tydelig på hva som er reelt i dagens mediebilde, og hva som kan forbedres fra oppdrettsnæringens side i dialog med media.
dc.description.abstractAquaculture is today Norway’s second largest export industry, with salmon as the main product. The topic of this assignment, which is the relationship between the aquaculture industry and the media, was therefore highly interesting to take a closer look at. The purpose of this study is to gather information on how the aquaculture industry perceives itself in traditional media, as well as how they communicate with the media. How the industry perceives its portrayal can have a significant impact on how they engage with traditional media, and likewise, how they communicate with traditional media can have a significant impact on the given portrayal. To gain a better understanding of the issue, theory on traditional media has been collected, including how they assess different issues, their influence, and how one can communicate with them. Some previous research in the field has also been gathered, although this was limited. Given the research question, the natural choice was to use qualitative research methods. To collect data, interviews were conducted with experienced individuals in the aquaculture industry who work with traditional media. From this data, the most important findings were presented individually and then discussed in relation to the collected theory. This was done to better understand the findings and assess similarities with previous research. Finally, this was summarized and combined into a comprehensive conclusion of the research question. This conclusion primarily reveals the possible nature of this relationship, but also highlights what is real in today’s media landscape, as well as what can be improved from the aquaculture industry’s perspective in dialogue with traditional media.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleForholdet mellom oppdrettsnæringen og media
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel