Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrimstad, Siv Marina Flø
dc.contributor.authorSilden, Emilie Marie
dc.contributor.authorRunderheim, Rikke
dc.date.accessioned2023-07-19T17:20:06Z
dc.date.available2023-07-19T17:20:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147333143:148074574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080342
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractInternasjonalisering gir bedrifter blant andre fordeler tilgang til nye markeder og konkurransefortrinn. Internasjonaliseringsprosessen har akselerert gjennom årene, noe som har resultert i økte krav fra både eksisterende og nye interessenter og driver bedrifter til å øke sitt CSR-engasjement. I dagens globaliserte verden har engasjementet og betydningen av samfunnsansvar (CSR) bare økt. I tillegg er det essensielt at bedrifter er genuint sosialt ansvarlige der de har en proaktiv tilnærming til CSR og kobler sine CSR-aktiviteter til sin kjernevirksomhet. Formålet med denne studien er å utforske sammenhengen mellom grad av internasjonalisering og samfunnsansvar i sjømatselskapet Star Seafood AS. Å studere forholdet mellom internasjonalisering og CSR er viktig for å få bedre innsikt i hvordan selskapet effektivt kan balansere økonomisk vekst med sitt samfunnsansvar. Masteroppgaven er basert på en kvalitativ studie der det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med fire casebedriftsinformanter. Ifølge nøkkelfunnene har ikke Star Seafood vært utsatt for ytterligere press som følge av sin grad av internasjonalisering. Årsaken til dette ser ut til å være at selskapet er et Born Global-selskap som har eksportert globalt siden oppstarten og ikke er direkte involvert i eksportmarkedene. Noen av funnene viser at selskapet har gode intensjoner om samfunnsansvar. De gir tilbake til lokalsamfunnet, samtidig som de tar etisk ansvar overfor sine leverandører og kunder. Star Seafood er klar over hvor de setter det største fotavtrykket i samfunnet, men deres CSR-aktiviteter beskrives som hovedsakelig symbolske i dag og kan ikke knyttes til kjernevirksomheten.
dc.description.abstractInternationalization provides companies with, among other benefits, access to new markets and competitive advantages. The internationalization process has accelerated over the years, resulting in increased demands from both existing and new stakeholders and driving companies to increase their CSR commitment. In today's globalized world, the commitment and significance of corporate social responsibility (CSR) have only increased. In addition, it is essential that companies are genuinely socially responsible where they have a proactive approach to CSR and link their CSR activities to their core business. The purpose of this study is to explore the connection between the degree of internationalization and corporate social responsibility in the seafood company Star Seafood AS. Studying the relationship between internationalization and CSR is important to gain better insight into how the company can effectively balance economic growth with its social responsibility. The master's thesis is based on a qualitative study in which semi-structured interviews with four case company informants were conducted. According to the key findings, Star Seafood has not been subjected to additional pressure as a result of its degree of internationalization. The reason for this seems to be that the company is a Born Global company that has exported globally since its inception and is not directly involved in the export markets. Some of the findings reveal that the company has good intentions regarding social responsibility. They give back to the local community, while at the same time taking ethical responsibility towards their suppliers and customers. Star Seafood is aware of where they leave the biggest footprint in society, but their CSR activities are described as mainly symbolic today and cannot be linked to the core business.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA study on how a firm’s degree of internationalization influence the CSR activities of an SME
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel