Tilgang til natur som begrensende faktor for gjennomføring av uteskole
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080091Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3409]
Sammendrag
Naturfag er et av undervisningsfagene i norsk skole, som åpner for mange ulike undervisningsformer. En av disse undervisningsformene er uteskole. I denne kvalitative studien har jeg undersøkt om tilgang er en avgjørende faktor for bruk av uteskole i natur. Dette har jeg gjort ved å gjennomføre semistrukturerte dybdeintervjuer med to mellomtrinnslærere. Jeg ønsket å intervjue lærere for å sammenligne deres erfaringer med bruken av uteskole i natur, og gjennom dette se om tilgang er en faktor de trakk frem. For å undersøke dette formulerte jeg følgende problemstilling: Hvordan blir læreres bruk av natur til uteskole påvirket av ulik tilgang til natur?Tidligere forskning og teori om uteskole gir oss et innblikk i hvordan uteskole kan gjennomføres på en hensiktsmessig måte, og de vanligste fordelene og utfordringene som knyttes til undervisningsformen. Gjennom studien min fant jeg resultater som samsvarte i stor grad med det teorien og tidligere forskning sier. Noen av disse funnene er at tid trekkes frem som en av de mest sentrale utfordringene knyttet til uteskole. Tid knyttes både til planleggingsfasen av uteskole, og gjennomføringen. En relevant forskjell jeg fant i min studie var at forskningsdeltakeren fra en naturnær skole kun trakk frem planleggingsfasen, mens forskningsdeltakeren fra den mer urbane skolen trakk frem både planleggingsfasen og tid til transport. I tillegg til at de vanligste utfordringene i litteraturen samsvarte med det mine forskningsdeltakere svarte, ble det også tydelig at forskningsdeltakerne mine så store fordeler med å gjennomføre uteskole. Til tross for alle utfordringene som følger undervisningsformen, ønsket begge forskningsdeltakerne å gjennomføre uteskole oftere enn det de gjør per dags dato. Gjennom min studie har jeg kommet frem til at tilgang til natur er en av flere faktorer som spiller inn på læreres bruk av natur til uteskole. Dette kom for eksempel frem fra intervjuene, hvor forskningsdeltakeren fra den mer urbane skolen forklarte at hen ville brukt naturen mer dersom den lå nærmere skolen, mens forskningsdeltakeren fra den naturnære skolen forklarte at hen ville brukt naturen mindre dersom den lå lenger unna. Dette ble videre knyttet til faktorer som tid og økonomi. Til tross for at tilgang virker til å være en påvirkende faktor, kan min studie vise til at det også er andre faktorer som spiller inn i større grad. Science is one of the subjects taught in Norwegian schools, that facilitate many different forms of teaching. One of these forms of teaching is outdoor learning. In this qualitative study, I have investigated whether access is a decisive factor for the use of outdoor learning in nature. I have done this by conducting semi-structured in-depth interviews with two upper primary school teachers. I wanted to interview teachers to compare their experiences with the use of outdoor learning in nature, and through this see if access is a factor they highlighted. To investigate this, I formulated the following research question: How is teachers' use of nature for outdoor learning affected by different access to nature?Previous research and theory about outdoor learning gives us an insight into how outdoor learning can be carried out in an appropriate way, and the most common advantages and challenges linked to the form of teaching. Through my study, I found results that to a large extent corresponded with what the theory and previous research says. Some of these findings are that time is highlighted as one of the most central challenges associated with outdoor learning. Time is linked to both the planning phase of outdoor learning and the execution. A relevant difference found in my study was that the research participant from a school close to nature only highlighted the planning phase, while the research participant from the more urban school highlighted both the planning phase and time spent on transport. In addition to the fact that the most common challenges in the literature corresponded with what my research participants answered, it also became clear that my research participants saw great advantages in carrying out outdoor learning. Despite all the challenges that follow this form of teaching, both research participants wanted to execute outdoor learning more often than they currently do.Through my study, I have concluded that access to nature is one of several factors that influence teachers' use of nature for outdoor learning. This emerged, for example, from my interviews, where the research participant from the more urban school explained that they would use nature more if it was closer to the school, while the research participant from the school close to nature explained that they would use nature less if it was further away. This was further linked to factors such as time and finances. Even though access seems to be an influencing factor, my study can show that there are also other factors that come into play to a greater extent.