Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjerck, Mari
dc.contributor.authorVan den Bos, Lilian Frederique Adriana
dc.date.accessioned2023-07-15T17:22:27Z
dc.date.available2023-07-15T17:22:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139586051:50113881
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079480
dc.description.abstractDenne Masteropgaven har som hovedfokus å forbedre den eksisterende HelsaMi-appen i Helse Midt-Norge, med spesiell vekt på å forbedre kommunikasjonen mellom allmennleger og deres pasienter gjennom brukergrensesnittsdesign. I takt med samfunnets økende digitalisering og økningen i antall eldre mennesker, øker også avhengigheten av digitale løsninger, inkludert e-helse-tjenester. HelsaMi, utviklet av Helseplattformen, er en slik app, men den mangler for øyeblikket visse funksjoner og oppfyller ikke kravene til brukervennlighet. Denne studien beskriver prosessen med å identifisere behovene og ønskene til forventede brukere gjennom grundig bakgrunnsstudier og teoretisk analyse. Dette har ført til konklusjoner om hva som bør forbedres når man bygger eller gjenoppbygger en plattform for å forbedre kommunikasjonen mellom allmennleger og deres pasienter. Forskjellige metoder for å undersøke potensielle brukere har fremhevet den positive effekten av e-helse-tjenester på pasienter og deres ønske om mer intuitive og brukervennlige apper. Gjennom spørreundersøkelser og intervjuer har pasienter gitt uttrykk for behovet for funksjoner som meldingsplattformer for direkte kommunikasjon med allmennleger, enkel avtaleplanlegging og effektiv sporing av symptomer. Disse funnene understreker viktigheten av å ta tak i disse forbedringsområdene i designet av HelsaMi-appen. Etter disse brukerstudiene og etableringen av viktige krav for designet, ble det opprettet to personas som hjalp meg med å utvikle de fire ulike funksjonene, hvor hver av dem hadde sine egne “Hvordan kan vi” spørsmål. Alt dette hjalp meg med å forstå problemet som skulle løses bedre. All innsamlet informasjon ble deretter brukt til å utvikle en prototype. Alle påfølgende prototyper ble testet med brukere og interessenter for å skape den best mulige prototypen. Etter å ha inkorporert verdifulle innspill og tilbakemeldinger fra brukere og interessenter, resulterte dette i et omfattende designforslag for HelsaMi. Det er viktig å merke seg at ytterligere brukertesting og justering kan være nødvendig før disse funksjonene kan implementeres på en vellykket måte. Nøkkelord: Helsekompetanse, Universell utforming i helse, Brukerorientert design, e-helse
dc.description.abstractThis thesis centres around enhancing the existing HelsaMi app in Health Region Central Norway, specifically focusing on improving communication between general practitioners and their patients through user interface design. As society becomes increasingly digitised, and the elderly population is growing, the reliance on digital solutions is growing, including eHealth services. HelsaMi, developed by Helseplattformen, is one such solution; however, it currently lacks certain functionalities and falls short in terms of user-friendliness. This study describes the process of identifying the needs and wants of expected users by doing extensive background studies and theoretical analysis. These resulted in requirements in building, or rebuilding a platform to improve the communication between general practitioners and their patients. Various methods to research possible users have highlighted the positive impact of eHealth services on patients and their desire for more intuitive and user-friendly apps. Through surveys and interviews, patients have expressed the need for features such as messaging platforms for direct communication with general practitioners, convenient appointment scheduling, and effective symptom tracking. These findings underscore the importance of addressing these areas of improvement in the design of the HelsaMi app. After conducting these user studies and establishing musts for the design, two personas were created, and they helped with creating the four different features, each of which had its own “How Might We” questions. All these helped to better understand the problem to be solved. All collected information was put into a prototype. All subsequent prototypes were tested with users and stakeholders, to create the best possible prototype. After incorporating valuable input and feedback from users and stakeholders, the result is a comprehensive design proposal for HelsaMi. It is important to note that additional user testing and refinement may be necessary before these features can be implemented successfully. Keywords: Health literacy, Universal Design in Health, User-Centred Design, eHealth
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleImproving Communication between GPs and Patients within an eHealth app
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel