Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFeddersen, Niels B.
dc.contributor.authorVorpvik, Jens G.
dc.date.accessioned2023-07-15T17:22:06Z
dc.date.available2023-07-15T17:22:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967549:50071706
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079472
dc.description.abstractTidligere Dual Career - forskning har hovedsakelig fokusert på universitetsstudenters erfaringer angående balansen mellom studier, idrett og privatliv. Lite forskning har derimot sett på videregåendeelever, og ingen på borteboende videregåendeelevers erfaringer. Denne studien har dermed som formål å bidra med å tette kunnskapshullet omkring hvilke kontekstuelle faktorer borteboende videregåendeelever opplever som fasiliterende og utfordrende for Dual Career - balansen. For å tolke funnene er det benyttet et todelt fagfelt, hvorav tidligere forskning innen Dual Career, karriereoverganger og miljømessige faktorer er benyttet på den ene siden og litteratur omkring det å flytte hjemmefra i ung alder er benyttet på den andre. Det ble gjennomført åtte kvalitative dybdeintervjuer med utøvere som befant seg på ulike årstrinn. De representerte tre forskjellige idretter og to forskjellige skoler, som har gitt rike og varierte perspektiver på situasjonen. Dataene er blitt analysert gjennom en refleksiv tematisk analyse, med en narrativ linse. Funnene indikerer at det er flere faktorer også utenfor det idrettslige og akademiske som spiller inn på deres refleksjoner omkring kombinasjonen. Disse omhandler å bli komfortabel med den nye bosituasjonen, navigere i nye sosiale relasjoner samtidig som man skal opprettholde de gamle, finne seg til rette i et nytt skole- og idrettsmiljø, samt tidshåndtering på tvers av tre domener. Funnene viser at overgangene både kan være fasiliterende og begrensende for gjennomførelsen av en Dual Career. Det kommer derimot an på om de skisserte kontekstuelle faktorene er fordelaktige eller ikke. For støttenettverket rundt borteboende Dual Career – utøvere, vil det være viktig å være klar over at de ulike overgangene oppstår simultant og kan interagere og påvirke hverandre. Flere av overgangene kan være «usynlige», da de ikke spesifikt omhandler skolemessige eller idrettslige hendelser, og det vil være viktig med en helhetlig interesse overfor utøverne for å fange opp eventuelle barrierer for en sunn balansegang.
dc.description.abstractPrevious Dual Career research has mainly focused on the experience of university level students in balancing studies, sports and private life. Little research has been produced with a focus on upper secondary school students - and none has been conducted on such students that also live alone. This study therefore aims to fill the knowledge gap around which contextual factors upper secondary school student-athletes living away from home experience as facilitating and which they experience as challenging, in balancing a Dual Career. In order to interpret the findings, two different fields of study were used. One comprised of previous research within the Dual Career topic, career transitions and environmental factors, while the other comprised of literature relating to the experiences of leaving home at a young age. Eight qualitative in depth interviews were conducted with athletes in different upper secondary grades. The participants represented three different sports and were enrolled in different schools, which provided varied and rich perspectives to the study. The data has been processed through a reflexive thematic analysis, with a narrative lens. The findings indicate that there are several factors, including those outside the sporting and academic domain, that play into their reflections upon the experience. These factors include becoming comfortable with new living accommodations, navigating new social relationships while maintaining the old ones, settling into a new school and sports environment and dealing with time management across three domains. The findings illustrate that the transition can be both facilitating and limiting in actualising a Dual Career. However, it depends on whether the outlined contextual factors are beneficial or not. For the support networks of Dual Career athletes who are living away from home to be successful, it is important for them to be aware that the various transitions occur simultaneously and can also interact and influence each other. Some of these transitions may be "invisible", as they do not specifically involve or appear in regard to school or sporting events. Due to this, it is important to have a holistic interest in the athlete in order to detect any barriers impeding a healthy balance.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBak kulissene – Borteboende videregåendeelevers Dual Career – erfaringer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel