dc.contributor.advisor | Vifladt, Anne | |
dc.contributor.author | Rasmussen, Steinslien Magnus | |
dc.contributor.author | Solberg, Simen | |
dc.date.accessioned | 2023-07-15T17:20:08Z | |
dc.date.available | 2023-07-15T17:20:08Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:139585348:151284107 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3079379 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Hensikt
Lov om psykisk helsevern sier at gjennomføring av tvang innen psykisk helsevern skal
skje på en forsvarlig måte og være i overensstemmelse med pasientens behov og
medbestemmelsesrett (psykisk helsevernloven, 2001). Som sykepleier i
tvangsbehandlingen av anorexia pasienter kan dette synes vanskelig, da pasienten har
begrenset medvirkning rundt egen behandling. Vi opplever at sykepleiere har ulik
kunnskap og praksis om hvordan dem involverer pasienten.
Hensikten med oppgaven er å belyse de ulike aspektene ved autonomi under
tvangsbehandling, og se hvordan sykepleier kan styrke, motivere og ivareta autonomi
under behandling av anorexia pasienter.
Metode
Ni artikler om tema ble funnet ved hjelp av systematiske søk i databasene Pubmed og
Cinahl. Artiklene ble screenet og resultatene syntetisert for å svare på utformet
problemstilling.
Resultat
Tillitsfulle relasjoner og god autonomistøtte fra helsepersonell, venner, familie og
medpasienter hadde i høy grad positiv effekt på pasientens egenmotivasjon og autonomi
under tvangsbehandling. Sykepleier vil møte både muligheter og utfordringer i arbeidet
med disse pasientene. Sykepleiers evne til å vise forståelse, ta seg tid, og ha kunnskap
om anoreksi pasienten, er avgjørende for hvordan man kan legge til rette for å styrke
pasientens motivasjon og autonomi.
Konklusjon
Ved å belyse de ulike aspektene ved autonomi, vil dette være med å styrke sykepleiers
kompetanse og rolle rundt hvilke muligheter anoreksi pasienten har til
brukermedvirkning under tvang. Dette innebærer at sykepleier motiverer, legger til rette
og skaper et tillitsfullt forhold til pasienten. Dette styrket pasientens autonomi og troen
på videre behandling.
Nøkkelord: Anorexia, tvangsbehandling, psykisk helsevern, autonomi og autonomistøtte. | |
dc.description.abstract | Abstract
Objective
The mental health care act states that the implementation of coercion in mental health
care should be carried out in a responsible manner and in accordance with the patient’s
need and right to self-determination. As a nurse involved in the coercive treatment of
Anorexia Nervosa, this can be challenging as the patient has limited involvement in their
own treatment. We have observed that nurses have varying knowledge and practices on
how to involve the patient.
Method
Nine articles on the topic were identified through systematic searches in the databases
Pubmed and Cinahl. The articles were screened and the results synthesized to address
the formulated reseach question.
Results
Trustworthy relationships and good autonomy support from healthcare professionals,
friends, family and fellow patients had a significant positive impact on the patient’s selfmotivation and autonomy during coercive treatment. Nurses will encounter both
opportunities and challenges in working with these patients. The nurse’s ability to show
understanding, take time and have knowledge about the anorexia patient is crucial in
fascilitating the strengthening of the patient’s motivation and autonomy.
Conclusion
By shedding light on the various aspects of autonomy, this will contribute to
strengthening the nurse's competence and role in understanding the opportunities for
user participation by anorexia patients during coercion. This entails that the nurse
motivates, facilitates, and establishes a trusting relationship with the patient. This
strengthens the patient's autonomy and belief in further treatment.
Keywords: Anorexia, Involuntary treatment, mental healthcare, autonomy and autonomy
support. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvordan kan sykepleier styrke anoreksipasientens autonomi under tvangsbehandling? | |
dc.type | Bachelor thesis | |