Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugan, Jan Arvid
dc.contributor.authorKristiansen, Lene
dc.date.accessioned2023-07-15T17:19:37Z
dc.date.available2023-07-15T17:19:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145430779:52061338
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079355
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien undersøker elever på 10. trinn sine erfaringer og opplevelser av hvordan karrierelæringsaktiviteten hospitering i bedrift bidrar til å utvikle karrierekompetanse. Begrepet karrierekompetanse i denne studien er beskrevet ut fra Career Management Skills (CMS). Hensikten med studien er å få innsikt og kunnskap om elevenes læringsutbytte av hospitering i bedrift i ungdomsskolen. Dette er en kvalitativ studie, og empirien er hentet fra seks 10. klassinger fordelt på tre ulike ungdomsskoler. Alle har gjort seg erfaringer med å være ute i bedrift i løpet av ungdomsskolen. Funnene i denne studien gir bekreftelse på at hospitering i bedrift bidrar til å fremme karrierekompetanse, men graden av oppnådd karrierekompetanse avhenger av om å være i en bedrift etter eget ønske, eller ikke. Graden av oppnådd karrierekompetanse avhenger også av voksenstøtte, og hvordan skolen tilrettelegger for refleksjon. Elevens stemme er et viktig bidrag til kvalitetssikring av arbeidet med karrierelæringen i ungdomsskolen. Spesielt med tanke på hospitering i bedrift som har flere involverte parter, bør deres stemme også høres og telles med i videreutvikling av karrierelæringsaktiviteten.
dc.description.abstractThis study examines the experiences of the 10th grade students of how the career learning activity of work experience contributes to developing career competence. The term career competence in this study is described in terms of Career Management Skills (CMS). The purpose of the study is to gain insight and knowledge about the pupils' learning outcomes from work experience in Lower Secondary School. This is a qualitative study, and the empirical evidence is taken from six 10th graders from three different schools. Everyone has gained experience of being out in business during Lower Secondary School. The findings in this study provide confirmation that work experience helps to promote career competence, but the degree of career competence achieved depends on whether being in a company of their own choice or not. The degree of career competence achieved also depends on the adult support, and how the school facilitates reflection. The student's voice is an important contribution to quality assurance of the work with career learning in school. Especially when work experience has several parties involved, their voice should also be heard and counted in the further development of the career learning activity.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKarrierekompetanselæring i møte med næringslivet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel