Mestring hos kreftsyke barn - fra et pasientperspektiv
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079143Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Bakgrunn: Kreft og sykehusinnleggelser fører til usikkerhet, uforutsigbarhet, frykt, ubehag og smerte hos barnet. Som følge av det, kan stressbelastningen overstige barnets evne til å mestre situasjonen. Dette kan ha store konsekvenser for barnets fysiske og kognitive utvikling, helse og velvære seinere i livet.
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å undersøke hva som bidrar til mestring hos kreftsyke barn.
Metode: En systematisk litteraturstudiet som resulterte i sju forskningsartikler med kvalitativ og kvantitativ tilnærming.
Resultat: Funnene belyser at kreftsyke barn mellom 6-12 år bruker ulike mestringsstrategier for å håndtere stressbelastningene forårsaket av sykehusinnleggelsen, behandling og undersøkelser. Hovedfunnene i oppgaven fremhever at lekens rolle som terapi og distraksjon, samt behovet for informasjon styrker mestringsfølelsen til kreftsyke barn.
Konklusjon: Barna forteller at lek og aktiviteter normaliserer hverdagen på sykehuset, som er nødvendig for å oppleve omgivelsene mindre truende og mer kontrollerbare. Lek og aktiviteter ga barna rom for å bearbeide negative følelser, samtidig som den fremmet positive følelser. På lekerommet kan barnet sosialisere seg, noe de uttrykte var nødvendig for å mestre situasjonen. En annen mestringsstrategi som blir brukt gjennom leker, teknologi og aktiviteter er distraksjon. Teknologi ble også brukt til å holde kontakt med omverden. Videre trenger barna alderstilpasset informasjon for å styrke deres kompetanse rundt behandling og undersøkelser. Informasjon reduserte følelsen av usikkerhet, angst og stress og fremmet barnets helse. Det ble også observert at kreftsyke barn kan adoptere foreldrenes mestringsstrategier, da barna i denne aldersgruppen, og spesielt når de er syke, trenger mye støtte fra foreldrene gjennom hele prosessen.
Nøkkelord: Barn, kreft, mestring, pasient. Background: Cancer and hospital admissions lead to uncertainty, unpredictability, fear, discomfort and pain for the child. As a result, the stress load may exceed the child's ability to cope with the situation. This can have major consequences for the child's physical and cognitive development, health and well-being later on.
Aim: The purpose of this study is to investigate what contributes to coping in children with cancer and increase the competence about this subject.
Method: A systematic literature study that resulted in seven research articles with both a qualitative and quantitative approach.
Result: The findings highlight that children with cancer between the ages of 6-12 use various coping strategies to deal with the stress caused by hospitalisation, treatment and examinations. The main findings in the thesis highlight that play's role as therapy and distraction, as well as the need for information, strengthens the sense of mastery of children with cancer.
Conclusion: The children say that play and activities normalize everyday life in the hospital, which is necessary to experience the surroundings less threatening and more controllable. Play and activities gave the children room to process negative emotions, while at the same time promoting positive emotions. In the playroom, children can socialize, which they expressed was necessary to cope with the situation. Another coping strategy that is used when using toys, technology and activities is distraction. Various digital tools are used both as a distraction, but also to keep in touch with the outside world. Furthermore, the children need age-appropriate information to strengthen their competence around treatment and examinations. Information reduced feelings of uncertainty, anxiety and stress and promoted the child's health. It was also observed that children with cancer can adopt their parents' coping strategies, as children in this age group, and especially when they are ill, need a lot of support from their parents throughout the process.
Keywords: Children, cancer, coping, patient.