Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHelberget, Lindis Kathrine
dc.contributor.authorEide Hovelsen, Marthe Alexandra
dc.contributor.authorVan Lonkhuizen, Christina Kløvning
dc.date.accessioned2023-07-14T17:23:51Z
dc.date.available2023-07-14T17:23:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146721079:152581168
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079141
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan sykepleiere fremme mestring hos hjemmeboende pasienter med ALS? Metode: En systematisk litteraturstudie basert på syv forskningsartikler og teori som er relevante for problemstillingen. Databasene som ble tatt i bruk i søkeprosessen var Cinahl Complete og PubMed. Evans innholdsanalyse ble brukt for å analysere forskningsartikler og kategorisere funn. Hovedfunn: Mestring kan oppnås på flere måter, men pasienten med ALS har best forutsetning for mestring om det grunnleggende først ivaretas. Bruk av problemfokusert og emosjonsfokusert mestringsstrategi kunne relateres til bedre velvære og livskvalitet hos pasienten, og dermed gi bedre grunnlag for å oppnå mestring. Angst, depresjon og generell lav psykisk velvære hadde sammenheng med dårligere mestringsevne. Konklusjon: Sykepleier er nødt til å identifisere pasientens psykiske velvære, kunne arbeide forebyggende, og eventuelt sette i gang tiltak for at pasienten skal bevare et godt grunnlag for mestring. For å bidra til at pasienten opplever mestring, må det tas hensyn til pasientens ressurser, interesser, kultur, religion og hva som er viktigst for hvert enkelt individ. Sykepleier kan gjennom veiledning gi nødvendig kunnskap til pasienten for å oppnå mestring. Opplevelse av mestring og hva som gir mestringsfølelse er veldig individuelt, og sykepleiere må derfor tilpasse seg hver enkelt og aktivt lytte og se de ulike behovene.
dc.description.abstractTopic: How can nurses promote better coping for patients diagnosed with ALS who is receiving homecare? Method: The assignment is a literature study, based on seven relevant research articles and materials by specialists in the field. The databases taken in use throughout the research were CINAHL Complete and PubMed. Evan’s content analysis was used to analyze the gathered research material and categorize our findings. Findings: Coping abilities can be achieved through different methods, but for patients diagnosed with ALS, it will be more effective with a solid foundation of the basics. The use of more problem-focused and emotion-focused coping strategies could be related to better well-being and quality of life for the patients, thus provide a better basis for achieving better coping abilities. Anxiety, depression, and general low psychological well-being were associated with poorer coping skills. Conclusion: Nurses must be able to identify the patient’s psychological well-being, be able to work preventively and possibly initiate measures so that the patient maintains a good foundation for achieving better coping skills. In order to help the patient experience mastery of coping, it must be taken into account that each patient have individual ideas of coping, that can be affected and based on resources, interests, culture, religion and other personal experiences. Through guidance, the nurse can provide the patient with the essential knowledge to achieve mastery. The experience of mastery and what gives a sense of mastery is different for every individual, and nurses must therefore be able to adapt to each patient and actively listen to understand their different needs.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleier fremme mestring hos hjemmeboende pasienter med ALS?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel