Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Helen
dc.contributor.authorHjelseth, Haakon Strømmen
dc.contributor.author
dc.contributor.authorWiesener, Fredrik
dc.date.accessioned2023-07-14T17:23:29Z
dc.date.available2023-07-14T17:23:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146721079:152135792
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079124
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Bakgrunnen for studien har rot i prosjektet som ble startet i 2020 i samarbeid med NTNU og utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester. Prosjektet har som formål å etablere en modell der studenter og helsepersonell samarbeider om simulering for å øke kompetansen innen pedagogiske metoder, og tidlig oppdagelse og respons på forverret klinisk tilstand. Vi har selv deltatt i prosjektet og ser på simulering som en nyttig metode for læring, og ønsker å fremskaffe kunnskap om studenters erfaring med «studentdreven simulering». Hensikt: Hensikten med studien er å fremskaffe kunnskap som kan bidra til etableringen av et program for simulering i praksis der studenter, veiledere og ansatte i avdelingen kan samarbeide om simulering og bruke det som en måte å bygge kompetanse på. Metode: Studien har et kvalitativt design og det ble benyttet en tematisk analyse for å identifisere sentrale temaer og erfaringer studentene delte. Det ble intervjuet seks studenter som hadde praksis ved hjemmebasert omsorg tredje semester, og som deltok på prosjektet. Resultat: Resultatet viste stor spredning blant studenters holdninger knyttet til simulering som læringsmetode og å fasilitere simulering. Resultatet ble presentert ved temaene læring, holdning og kommunikasjon. Oppsummert fortalte studentene at de lærte godt av å lage caser, gjennomføring av simulering og refleksjonen de hadde i etterkant. Studentene viste ulike holdninger til simulering som læringsmetode, mens andre så utfordringer ved praksisplassen med rekrutering og at ansatte vegret seg for å delta. Videre erfarte studentene at det var utydelig rammer og lite oppfølging fra universitet og veiledere, og at det førte til misforståelser og dårlige opplevelser for noen studenter. Konklusjon: Refleksjoner fra studentene viser til at det er variert læring, forskjellige holdninger til simulering, og utfordringer med forankring og kommunikasjon i prosjektet. Studiens funn bidrar til økt forståelse for sykepleierstudenters erfaringer med prosjektet studentdreven simulering i praksis
dc.description.abstractBackground: The study is rooted in a project initiated in 2020 in collaboration with NTNU and the Development Center for Nursing Homes and Home Care Services. The project aims to establish a model where students and healthcare professionals collaborate on simulation to enhance competence in educational methods and early detection and response to deteriorating clinical conditions. Having participated in the project ourselves, we view simulation as a useful learning method and seek to gather knowledge about students' experiences with «student-driven simulation». Purpose: The purpose of the study is to gather knowledge that can contribute to the establishment of a simulation program in practice, where students, mentors, and department staff can collaborate on simulation and use it as a way to build competence. Method: The study adopts a qualitative design, and a thematic analysis was used to identify key themes and experiences shared by the students. Six students who were in their third semester of practical training in home-based care and participated in the project were interviewed. Results: The results revealed a wide range of attitudes among students regarding simulation as a learning method and facilitating simulations. The results were presented through the themes of learning, attitude, and communication. In summary, the students reported learning effectively through case creation, simulation implementation, and subsequent reflection. Some students exhibited different attitudes towards simulation as a learning method, while others identified challenges at the placement site, such as recruitment difficulties and staff reluctance to participate. The students also experienced unclear guidelines and limited follow-up from the university for students and mentors, leading to misunderstandings and negative experiences for some students. Conclusion: Student reflections indicate diverse learning experiences, different attitudes towards simulation, and challenges related to project alignment and communication. The findings of the study contribute to an increased understanding of nursing students' experiences with the project of student-driven simulation in practice.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ studie av studenters erfaringer med studentdreven simulering
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel