dc.contributor.advisor | Berg, Helen | |
dc.contributor.author | Hjelseth, Haakon Strømmen | |
dc.contributor.author | | |
dc.contributor.author | Wiesener, Fredrik | |
dc.date.accessioned | 2023-07-14T17:23:29Z | |
dc.date.available | 2023-07-14T17:23:29Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146721079:152135792 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3079124 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Bakgrunnen for studien har rot i prosjektet som ble startet i 2020 i samarbeid
med NTNU og utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester. Prosjektet har som
formål å etablere en modell der studenter og helsepersonell samarbeider om simulering
for å øke kompetansen innen pedagogiske metoder, og tidlig oppdagelse og respons på
forverret klinisk tilstand. Vi har selv deltatt i prosjektet og ser på simulering som en nyttig
metode for læring, og ønsker å fremskaffe kunnskap om studenters erfaring med
«studentdreven simulering».
Hensikt: Hensikten med studien er å fremskaffe kunnskap som kan bidra til etableringen
av et program for simulering i praksis der studenter, veiledere og ansatte i avdelingen kan
samarbeide om simulering og bruke det som en måte å bygge kompetanse på.
Metode: Studien har et kvalitativt design og det ble benyttet en tematisk analyse for å
identifisere sentrale temaer og erfaringer studentene delte. Det ble intervjuet seks
studenter som hadde praksis ved hjemmebasert omsorg tredje semester, og som deltok
på prosjektet.
Resultat: Resultatet viste stor spredning blant studenters holdninger knyttet til simulering
som læringsmetode og å fasilitere simulering. Resultatet ble presentert ved temaene
læring, holdning og kommunikasjon. Oppsummert fortalte studentene at de lærte godt av
å lage caser, gjennomføring av simulering og refleksjonen de hadde i etterkant.
Studentene viste ulike holdninger til simulering som læringsmetode, mens andre så
utfordringer ved praksisplassen med rekrutering og at ansatte vegret seg for å delta.
Videre erfarte studentene at det var utydelig rammer og lite oppfølging fra universitet og
veiledere, og at det førte til misforståelser og dårlige opplevelser for noen studenter.
Konklusjon: Refleksjoner fra studentene viser til at det er variert læring, forskjellige
holdninger til simulering, og utfordringer med forankring og kommunikasjon i
prosjektet. Studiens funn bidrar til økt forståelse for sykepleierstudenters erfaringer med
prosjektet studentdreven simulering i praksis | |
dc.description.abstract | Background: The study is rooted in a project initiated in 2020 in collaboration with NTNU
and the Development Center for Nursing Homes and Home Care Services. The project aims
to establish a model where students and healthcare professionals collaborate on simulation
to enhance competence in educational methods and early detection and response to
deteriorating clinical conditions. Having participated in the project ourselves, we view
simulation as a useful learning method and seek to gather knowledge about students'
experiences with «student-driven simulation».
Purpose: The purpose of the study is to gather knowledge that can contribute to the
establishment of a simulation program in practice, where students, mentors, and
department staff can collaborate on simulation and use it as a way to build competence.
Method: The study adopts a qualitative design, and a thematic analysis was used to
identify key themes and experiences shared by the students. Six students who were in
their third semester of practical training in home-based care and participated in the project
were interviewed.
Results: The results revealed a wide range of attitudes among students regarding
simulation as a learning method and facilitating simulations. The results were presented
through the themes of learning, attitude, and communication. In summary, the students
reported learning effectively through case creation, simulation implementation, and
subsequent reflection. Some students exhibited different attitudes towards simulation as a
learning method, while others identified challenges at the placement site, such as
recruitment difficulties and staff reluctance to participate. The students also experienced
unclear guidelines and limited follow-up from the university for students and mentors,
leading to misunderstandings and negative experiences for some students.
Conclusion: Student reflections indicate diverse learning experiences, different attitudes
towards simulation, and challenges related to project alignment and communication. The
findings of the study contribute to an increased understanding of nursing students'
experiences with the project of student-driven simulation in practice. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | En kvalitativ studie av studenters erfaringer med studentdreven simulering | |
dc.type | Bachelor thesis | |