Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLiem, Andre
dc.contributor.authorCerron, Gisela Zita
dc.date.accessioned2023-07-14T17:23:01Z
dc.date.available2023-07-14T17:23:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146422078:97443820
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079108
dc.description.abstractMasteroppgaven utforsker interiørdesignet til Hyperloop, et fremtidig transportkonsept som reiser med høye hastigheter i en lavtrykks ståltunnel. Siden Hyperloopen mangler vinduer og krever at passasjerer reiser i en lukket kapsel over lengre perioder, blir det avgjørende å forbedre passasjerenes komfort, sikkerhet og tjenester. Forskningen fokuserer på å inkludere prinsipper relatert til universell utforming, samt takle psykologiske problemer knyttet til transportfrykt for å skape en optimal passasjeropplevelse. Målsetningen for studien er å identifisere måter å forbedre passasjeropplevelsen, optimalisere utforming og innredning, og integrere biofiliske designprinsipper for å skape velvære og en avslappende atmosfære. For å nå disse målene kombinerer forskningen to metoder: VIP (Vision in Product Design) og Kansei engineering. VIP hjelper med å forstå og fremheve fordelene med dagens kollektivtransport, mens Kansei engineering oversetter passasjerfølelser til spesifikke krav, og genererer ulike designkonsepter. Sentrale funn understreker viktigheten av å hente inspirasjon fra eksisterende løsninger for å implementere brukervennlig funksjonalitet i det foreslåtte Hyperloop-konseptet. Interiørdesignet inkluderer elementer som adaptiv belysning og et himmellignende tak for å forbedre passasjeropplevelsen. Tjenester, inkludert en automatisert bagasjeplattform og berøringsskjermer for kommunikasjon, er designet for å effektivisere drift, og øke brukervennlighet for passasjerene. Forskningen bidrar til feltet ved å gi innsikt i forbedring av passasjeropplevelser i fremtidige transportsystemer, spesielt i samarbeid med Jibi-prosjektet utviklet av Mobility Forus. Det understreker betydningen av å investere i passasjerkomfort for å fremme lojalitet og økonomisk bærekraft for transportselskaper. Denne studien fungerer som en verdifull ressurs for designere og transportselskaper som ønsker å skape hyggelige og brukervennlige transportmiljøer.
dc.description.abstractThe master thesis explores the interior design of the Hyperloop, a futuristic transport concept that travels at high speeds in a low-pressure steel tunnel. As the Hyperloop lacks windows and requires passengers to travel in an enclosed environment for extended periods, enhancing passenger comfort, safety, and services within this confined space becomes crucial. The research focuses on incorporating universal design principles and addressing psychological aspects related to transportation fears to create an optimal passenger experience. This study aims to identify ways to improve the passenger experience, optimize the layout and arrangement of the space, and integrate biophilic design principles for relaxation and well-being during travel. To achieve these goals, the research combines two methods: VIP Vision in Product Design and Kansei engineering. VIP helps understand and highlight the benefits of current public transport, while Kansei engineering translates passenger emotions into specific requirements and generates various design concepts. Key findings emphasize the importance of drawing inspiration from existing solutions to implement user-friendly features in the proposed Hyperloop concept. The interior design incorporates elements such as adaptive lighting and a sky-like ceiling to enhance the passenger experience. Services, including an automated storage platform and touch screens for communication, are designed to streamline operations and improve passenger convenience. This research contributes to the field by providing insights into enhancing passenger experiences in future transportation systems, particularly in collaboration with the Jibi project developed by Mobility Forus. It underscores the significance of investing in passenger comfort to foster loyalty and financial sustainability for transportation companies. This study serves as a valuable resource for designers and transport companies seeking to create enjoyable and user-friendly transportation environments.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleInterior design for public transportation vehicles operating within a sealed environment, the Hyperloop case
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel