Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSæther, Stig Arve
dc.contributor.authorGuttormsen, Bjarte Lindbak
dc.date.accessioned2023-07-14T17:22:35Z
dc.date.available2023-07-14T17:22:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967658:23055602
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079107
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Innholdet i fotballtreningen er en viktig faktor når man snakker om ferdighetsutvikling i fotball (Williams & Hodges, 2005). I denne studien skal vi se på hvordan treningsinnhold og feedback kan være med på å påvirke ferdighetsutviklingen hos fotballspillere på aldersbestemte landslag. Utvalget i denne studien består av fire aldersbestemte landslagstrenere på jentesiden. I selve studien er intervju blitt benyttet som metodisk tilnærming for å skape et bilde av forståelsen og oppfattelsen de ulike trenerne har rundt ferdighetsutvikling i fotball. Det funnene fra denne studien viser er at trenerne har samme forståelse av hvilke ferdigheter som er viktige hos spillerne på aldersbestemte landslag. Det som viser seg er at det er et fokus på basisferdigheter som er viktig. Videre viser denne studien at måten trenerne legger opp til å utvikle ferdigheter på er gjennom treningsformen, playing form (Ford et al., 2010). Ser man på hvordan treningene på landslag er satt sammen, så handler treningene om at spillerne skal trene i så kamplike omgivelser som mulig, noe som, i lys av tidligere studier, viser at landslagene driver god ferdighetsutvikling på treningene (Ford et al., 2010, O`Connor et al., 2017; Roca & Ford, 2020). Landslagssamlingene er preget av at det er travelt, og det er sjeldent mer enn to treninger før de skal spille neste kamp. Dette gjør at de sjeldent bruker tid på å trene på individuelle ferdigheter, selv om flere av trenerne i denne studien nevner spillerne trenger mer isolert trening for å en dag bli toppfotballspillere. Til slutt viser denne studien at blant landslagstrenerne har et stort fokus på anerkjennelse og positiv feedback. Trenerne jobber systematisk for at spillerne skal føle seg sett, og samtidig få en god relasjon til trenerteam, raskt. Bakgrunnen for dette er at flere av trenerne i denne studien mener det har positiv effekt på ferdighetsutviklingen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFerdighetsutvikling i fotball En kvalitativ studie om landslagstreneres syn på ferdighetsutvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel