Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLetnes, Mari-Ann
dc.contributor.advisorEngan, Laila
dc.contributor.authorKildal, Emilie Marie H.
dc.contributor.authorØsterås, Ingeborg S.
dc.date.accessioned2023-07-13T17:23:19Z
dc.date.available2023-07-13T17:23:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067705:51154056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078855
dc.description.abstractMed denne studien har vi som hensikt å utvide perspektivene på skole-hjem-samarbeid. I den forbindelse har vi møtt og intervjuet syv foreldre med minoritetsspråklig bakgrunn utenfor Vest-Europa. Målet har vært å løfte frem deres opplevelser og erfaringer med samarbeidet. Basert på dette har vi forsøkt å drøfte hva lærere kan gjøre for å forbedre samarbeidet. Studien har som formål å belyse problemstillingen: Hvilke opplevelser og erfaringer har syv minoritetsspråklige foreldre med skole-hjem-samarbeid, og hvilke grep kan læreren ta i forsøk på å styrke samarbeidet? For å undersøke problemstillingen utarbeidet vi en intervjuguide, som ble brukt i fem ulike intervju. Deretter gjennomførte vi en tematisk analyse av datamaterialet, der vi forsøkte å tolke ulike aspekter ved foreldrenes perspektiver på samarbeidet. Funnene i studien viser at foreldrene har både delte og varierte opplevelser og erfaringer med skole-hjem-samarbeid. Et hovedfunn er at flertallet av foreldrene opplever god kommunikasjonen mellom dem og læreren, og at de setter pris på lærerens åpenhet. De savner imidlertid at lærere tilrettelegger og tilpasser språket i større grad. Foreldrene ønsker å ta større del i dialogen med skolen og ha reell mulighet til å delta aktivt i beslutningsprosesser og bidra til medbestemmelse. Et annet hovedfunn viser at foreldrene opplever at lærere kan ha visse fordommer mot dem og mangler forståelse for deres bakgrunn og kultur. Det kan se ut til at foreldrene ønsker mer uformelle samtaler med læreren samt å få besøk hjemme. Dette tenker de kan være med på å avkrefte stereotypier og fordommer. Til slutt viser datamaterialet at foreldrene opplever personlige forskjeller hos lærere som avgjørende for kvaliteten på samarbeidet. I et samfunn som stadig blir mer flerkulturelt, kan denne oppgaven være med på å belyse temaet og bidra til økt bevissthet rundt ulike elementer ved skole-hjem-samarbeid med minoritetsspråklige foreldre.
dc.description.abstractThis study aims to broaden perspectives on school-home collaboration by exploring the experiences and perspectives of seven parents from non-Western European backgrounds. The goal is to shed light on their experiences with collaboration and discuss what teachers can do to improve it. Therefore we have formulated the thesis statement: What experiences and insights do seven minority-language parents have regarding school-home collaboration, and what measures can teachers take to enhance collaboration? To investigate this question, an interview guide was developed and used in five separate interviews. Thematic analysis was then conducted to interpret various aspects of the parents' perspectives on collaboration. The findings of the study demonstrate that the parents have both shared and diverse experiences with school-home collaboration. A key finding is that the majority of parents perceive good communication with teachers and appreciate their openness. However, they long for teachers to facilitate and adapt the language to a greater extent. The parents express a desire to have a greater role in the dialogue with the school, as well as meaningful opportunities to participate in decision-making processes and contribute to shared decision-making. Another key finding is that parents perceive teachers to hold certain biases against them and lack understanding of their backgrounds and cultures. The parents believe that engaging in informal conversations with teachers and inviting them to their homes could help dispel stereotypes and prejudices. Lastly, the data indicates that parents perceive personal differences among teachers as crucial to the quality of collaboration. In an increasingly multicultural society, this study contributes to the understanding of school-home collaboration with minority-language parents and raises awareness of various aspects associated with it.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ koordinere vingene. En studie av syv minoritetsspråklige foreldre sine opplevelser og erfaringer med skole-hjem-samarbeid.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel