Show simple item record

dc.contributor.advisorLenes, Anne-Lise
dc.contributor.authorFinnanger, Oda Jenssen
dc.date.accessioned2023-07-13T17:22:53Z
dc.date.available2023-07-13T17:22:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:34517651
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078832
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven tar for seg ASK og kommunikasjon hos personer med psykisk utviklingshemming som har en redusert eller manglende taleevne. Det er en økt forekomst av utfordrende atferd hos denne gruppen. Hensikten med oppgaver er å belyse hvordan alternativ- og supplerende kommunikasjon vil kunne ha en effekt på denne forekomsten. Hvordan det å fremme og videre utvikle evnen til å utfolde seg uansett forutsetninger ser ut til å være gunstig sett mot det komplekse årsaksforholdet til utfordrende atferd.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis focuses on Augmentative and Alternative Communication (AAC) and communication in individuals with intellectual disabilities who have reduced or no ekspressive language. There is an increased prevalence of challenging behavior in this group. The purpose of this thesis is to shed light on how AAC can have an effect on this prevalence. It explores how promoting and further developing the ability to express oneself, regardless of one's diagnosis, appears to be beneficial in relation to the complex causal factors of challenging behavior.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleASK i møte med utfordrende atferd hos personer med utviklingsheming
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record