Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRamsøy-Halle, Hege
dc.contributor.authorSkarstad Sørensen, Maria
dc.date.accessioned2023-07-13T17:22:37Z
dc.date.available2023-07-13T17:22:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:64754402
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078815
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Seksuell helse hos personer med utviklingshemming. Introduksjon/bakgrunn: Temaet for denne oppgaven er seksualitet blant personer med utviklingshemming, et emne som gjennom historien og frem til nåtid har blitt karakterisert av stigmatisering og tabu i både helsesektoren og samfunnet generelt. Imidlertid har det de siste årene blitt en økende oppmerksomhet rundt dette temaet, og det har resultert i økt forskning og vitenskapelig interesse. Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å utforske og presentere hvordan vernepleiere kan bidra til å fremme seksuell helse blant personer med utviklingshemming gjennom strategier som økt kunnskap, tilrettelegging og kommunikasjon. Metode: Denne oppgaven benytter seg av metoden litteraturstudie. Problemstillingen besvares med grunnlag i fem utvalgte forskningsartikler og annen relevant teori og litteratur. Resultat: De fem artiklene hadde alle relevante funn i varierende grad og funnene er kategorisert etter ulike tema. Kategoriene er Kunnskap og opplæring, Tabu og stigmatisering, Grenser og seksuelle overgrep og romantiske og seksuelle relasjoner. Konklusjon: Et sentralt aspekt i å fremme seksuell helse hos personer med utviklingshemming er å øke kunnskap både til tjenesteytere og tjenestemottakere. Det er viktig å ha gode holdninger og være åpen for kommunikasjon i et seksualvennlig miljø. Klare retningslinjer og verktøy er noe tjenesteytere ønsker seg for å kunne håndtere denne tematikken best mulig i møte med tjenestemottaker. Antall ord: 6555 Nøkkelord: seksualitet, seksuell helse, utviklingshemming
dc.description.abstractSummary Title: Sexual Health among Individuals with Intellectual Disabilities. Introduction/Background: The topic of this study is sexuality among individuals with intellectual disabilities, a subject that has historically been characterized by stigmatization and taboo in both the healthcare sector and society at large. However, in recent years, there has been increasing attention and research interest in this area. Objective: The purpose of this study is to explore and present how healthcare professionals, specifically intellectual disability nurses (social educators), can contribute to promoting sexual health among individuals with intellectual disabilities through strategies such as increased knowledge, facilitating, and communication. Method: This study employs a literature review methodology. The research question is addressed based on five selected research articles and other relevant theories and literature. Results: The five articles yielded varying degrees of relevant findings, which have been categorized into different themes. These themes include Knowledge and Education, Taboos and Stigmatization, Boundaries and Sexual Abuse, and Romantic and Sexual Relationships. Conclusion: A key aspect in promoting sexual health among individuals with intellectual disabilities is to enhance knowledge among both healthcare professionals and service recipients. It is essential to foster positive attitudes and create an environment that encourages open communication about sexuality. Clear guidelines and tools are desired by healthcare professionals to effectively address this topic when working with individuals with intellectual disabilities. Word count: 6555 Keywords: sexuality, sexual health, intellectual disabilities
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSeksuell helse hos personer med utviklingshemming.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel