Metoder fra kognitiv atferdsterapi inn i skolen for angstbaserte skolevegrere
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078811Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1201]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Tittel: Metoder fra kognitiv atferdsterapi inn i skolen
Bakgrunn: Bakgrunn for studien knyttes til skolevegring som et økende problem i de senere årene, noe som vil føre til et økt behov i form av kompetanse og tilrettelegging i skolens miljø
Hensikt: Denne studien har som hensikt å finne ut om kognitiv atferdsterapi kan ha en positiv effekt på elever med angstbasert skolevegring, og om det vil være til nytte å anvende ulike metoder inn i skolens miljø. Videre er hensikten å formidle funnene slik at miljøterapeuter på skolen kan få mer kunnskap rundt effektene av kognitiv atferdsterapi.
Metode: I denne studien blir litteraturstudie brukt som metode, og fem vitenskapelige forskningsartikler vil bli diskutert opp mot relevant teori
Resultat: De fem vitenskapelige forskningsartiklene som er anvendt viser at kognitiv atferdsterapi vil ha en effekt på angstdiagnoser. Det blir også gjort funn på en statistisk signifikant negativ lineær i sammenheng mellom elevenes angst og skoletilpasning
Konklusjon: Metoder fra kognitiv atferdsterapi kan ha en positiv effekt hos angstbaserte skolevegrere, med forehold at det tilrettelegges ut fra elevens forutsetninger. Oppbygging av elevens mestringstro kan påvirke effekten av kognitiv atferdsterapi i stor grad.
Nøkkelord: Angstbasert skolevegring, angst, skolevegring, kognitiv atferdsterapi, vernepleier, miljøterapeut