Show simple item record

dc.contributor.advisorSøndenaa, Erik
dc.contributor.authorUlla, Adrian Halbrend
dc.date.accessioned2023-07-13T17:22:21Z
dc.date.available2023-07-13T17:22:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:70253662
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078799
dc.description.abstractSammendrag Problemstilling: Hvilken effekt kan intervensjoner ha for bedring av sosial kompetanse, herunder adaptive, sosiale og kommunikative ferdigheter, hos personer med autismespekterforstyrrelse, og hvor nødvendig er tilrettelegging av intervensjonene? Bakgrunn: På grunn av en stadig større personlig interesse for autismediagnosen og sosiale vansker hos denne gruppen mennesker, ønsket jeg å benytte bacheloroppgaven til å fordype meg i tema sosial kompetanse hos personer med autisme. Hensikt: Denne litteraturstudien vil undersøke ulike intervensjoner som kan øke sosial kompetanse hos personer med autismespekterforstyrrelse. I løpet av oppgaven vil det gjennomgås sentrale komponenter og teorier innenfor sosial kompetanse og autisme. Studien om intervensjoner tar utgangspunkt i fem ulike artikler, som alle presenterer ulike intervensjoner. Resultatene fra artiklene vil bli sammenstilt i temaene “adaptive ferdigheter”, “sosiale ferdigheter" og “kommunikasjonsferdigheter”. Resultat og tema vil drøftes opp mot individuelle forskjeller innenfor adaptive, sosiale og kommunikative ferdigheter hos personer med autisme. Individuelle forskjeller vil bli drøftet sett opp mot nødvendigheten av individuell tilrettelegging, for å oppnå best mulig resultater for deltakerne, i intervensjoner for bedre sosial kompetanse. Metode: Bacheloren bygger på systematisk litteraturstudie, og det har blitt valgt ut fem artikler med relevans for min problemstilling. Oppgaven inkluderer fem fagfellevurderte artikler med studier for fem ulike intervensjoner, ment til å bedre sosial kompetanse til personer med autismespekterforstyrrelse. Resultat: Selv om intervensjonene gjennomgått i litteraturstudien viser til gode resultater ved ulike sider av sosial kompetanse for personer med autisme, forekommer det individuelle forskjeller hos denne gruppen mennesker. Konklusjon: Individuelle forskjeller knyttet til personer med autisme sitt utgangspunkt for sosial kompetanse, innenfor temaene adaptive, sosiale og kommunikative ferdigheter, vil føre til at individuell tilrettelegging ved deltakelse i intervensjoner for bedre sosial kompetanse blir særlig viktig å ha fokus på. Nøkkelord: Autismespekterforstyrrelser, sosial kompetanse, sosiale ferdigheter, adaptive ferdigheter, kommunikasjonsferdigheter, individuelle forskjeller, individuell tilrettelegging
dc.description.abstractSummary Thesis statement: What effect could interventions have on improving social competence, hereunder adaptive, social and communicative skills, for people with autism spectrum disorder, and how necessary is facilitation on an individual level? Background: Because of an ever growing personal interest in people with autism spectrum disorder and their social difficulties, I wanted to use my bachelor’s thesis to delve into the subject of social competence in people with autism spectrum disorder. Purpose: This literature study will examine various interventions that can increase social competence for people with autism spectrum disorder. During the course of the bachelor’s thesis, central components and theories within social competence will be reviewed. The results from the chosen articles will be compiled into the themes “adaptive skills”, “social skills” and “communicative skills”. Results and themes will be discussed in the themes of individual differences within adaptive, social and communicative skills in people with autism. Individual differences will be discussed in light of the necessity of individual facilitation, in order to achieve the best possible results for the participants, in interventions for improving social competence. Method: The bachelor’s thesis is based on a systematic literature study, which is further based on five selected articles with relevance to my thesis. The bachelors thesis includes five peer-reviewed articles with studies for five different interventions, meant to improve social competence of people with autism spectrum disorder. Results: Although the interventions reviewed in the literature study show good results in various aspects of social competence for people with autism, individual differences occur in this group of people. Conclusion: Individual differences in people with autism, within the themes of adaptive, social and communicative skills, will lead to individual facilitation when participating in interventions for better social competence becoming particularly important to focus on. Keywords: Autism spectrum disorders, social competence, social skills, adaptive skills, communication skills, individual differences, individual facilitation
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAutismespekterforstyrrelse og sosial kompetanse
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record