Terapeutisk allianse mellom vernepleieren og pasienten med schizofreni
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078788Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1201]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Tittel: Terapeutisk allianse mellom vernepleieren og pasienten med schizofreni
Introduksjon/bakgrunn: Schizofreni er den mest alvorlige psykoselidelsen og rammer ca. 0.5-1% av befolkningen globalt. Sykdommen kan ofte være skremmende og vanskelig og leve med, og behandling i form av legemiddelbehandling og psykoterapi kan ofte være utfordrende, da pasientene kan ha utfordring med å samhandle med andre. Terapeutisk allianse kan styrke behandlingen og den styrkes av ulike faktorer.
Hensikt: Hensikten med litteraturstudien er å få økt kunnskap og forståelse for faktorer som har betydning for den terapeutiske alliansen mellom vernepleier og pasienten med schizofreni.
Metode: Denne oppgaven bruker litteraturstudie som metode. Oppgaven tar for seg fem fagfellevurderte forskningsartikler i tillegg til annen relevant litteratur.
Resultat: De fem fagfellevurderte forskningsartiklene fant faktorer som har betydning for den terapeutiske alliansen mellom pleier og pasient med schizofreni. Resultatene i artiklene la grunnlag for tre ulike temaer som på ulik måte styrket den terapeutiske alliansen. Disse tre faktorene er: (1) tillit og respekt, (2) brukermedvirkning og (3) innsikt i egen sykdom.
Konklusjon: Tillit og respekt, samt brukermedvirkning og innsikt i egen sykdom er faktorer som styrker den terapeutiske alliansen mellom vernepleieren og pasienten med schizofreni. Innenfor disse faktorene er det viktig at vernepleierne ser mennesket bak diagnose, legger til rette for at pasienten kan medvirke i beslutninger rundt behandlingen og legger til rette for sykdomsinnsikt for best mulig utbytte av behandlingen.
Nøkkelord: Terapeutisk allianse, schizofreni, brukermedvirkning, tillit, respekt, innsikt, vernepleier
Antall ord: 6845 Title: Therapeutic alliance between the social educator and the patient with schizophrenia.
Introduction/background: Schizophrenia is the most serious psychotic disorder and affects approx. 0.5-1% of the population globally. The disease can often be frightening for the patients and difficult to live with. Treatment, such as drug treatment and psychotherapy can often be challenging, as patients may have challenges interacting with others. Therapeutic alliance can strengthen the treatment and therapeutic alliance is strengthened by various factors.
Purpose: The purpose of the literature study is to gain increased knowledge and understanding of factors that are important for the therapeutic alliance between the social educator and the patient with schizophrenia.
Method: This thesis uses literature study as a method. The assignment contains five peer-reviewed research articles and other relevant literature.
Result: The five peer-reviewed research articles found factors that are important for the therapeutic alliance between the social educator and patients with schizophrenia. The results in the articles formed the basis for three different themes that strengthened the therapeutic alliance in different ways. These three factors are: (1) trust and respect, (2) user participation and (3) insight into one's illness.
Conclusion: Trust and respect, as well as user participation and insight into one's own illness are factors that strengthen the therapeutic alliance between the social educator and the patient with schizophrenia. Within these factors, it is important that the social educator sees the person behind the diagnosis, make it possible for the patient to participate in decisions in the treatment, and make it possible for insight into one’s illness to get the best possible benefits from the treatment.
Keywords: Therapeutic alliance, schizophrenia, user participation, trust, respect, insight, social educator.
Number of words: 6845