Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCowan, Yuri Allen
dc.contributor.authorWlosek, Andreas Marek
dc.date.accessioned2023-07-13T17:19:30Z
dc.date.available2023-07-13T17:19:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145064670:21623722
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078705
dc.description.abstractDenne avhandlingen undersøker reglene og regelbøkene til første utgaven av Dungeons & Dragons og femte utgaven av Dungeons & Dragons for å se på hvordan spillet bruker karakterisering når spillere opretter sine karakterer. Det første kapittelet undersøker opprinnelsen til D&D ved å se nærmere på reglene i de første brosjyrene skrevet av Gary Gygax og noen av spillenes tillegg som ble publisert gjennom magasiner som The Dragon. Karakteriseringen som blir brukt i D&D kan gjenkjennes som karakterisering etter rolle, et begrep brukt av Uri Margolin i sin teori om karakterer. Denne typen karakterisering og D&D regler kan finnes igjen i literatur inspirert av spillet, som i Quag Keep av Andre Norton. Denne forfatteren bruker mange av reglene som finnes i spillet, og derfor ender opp med å bygge videre på mange problematiske aspekter ved spillet, som misogyni og bruk av rase hierarki. Det andre kapittelet ser på den overordnede fortellingen i regelbøkene til D&D sin femte utgave. Argumentet i dette kapittelet går ut på at denne overordende fortellingen har forbindelser til stereotyper og klisjeer som finnes i "sverd-og-magi" sjangeren, og at denne fortellingen blir påtvunget på spillere og forfattere som en hovedverden av D&D. Dette begrenser spillerens og forfatterens frihet, noe som er mulig å se i romanene Vox Machina: Kith & Kin av Marieke Nijkamp og Legends & Lattes av Travis Baldree. Jeg argumenterer for at disse begrensningene påvirker kulturen rundt spillet ved at stereotypene og klisjéne blir spredt rundt til andre verk, i tillegg til konsepter som rase hierarki.
dc.description.abstractThis thesis examines the rules and rulebooks of original Dungeons & Dragons, and Dungeons & Dragons fifth edition to look at how the game uses characterization during the character creation process. The first chapter examines the origins of D&D by looking closer at rules in the pamphlets written by Gary Gygax and some of the games’ supplements like published through The Dragon magazine. The characterization rules used in original D&D can be recognized as characterization by role, a term used by Uri Margolin in his theory of character. This type of characterization can be seen in literature inspired by the game, as seen in Quag Keep by Andre Norton. The author uses many of the rules provided by the game, and further builds on the problematic aspects of the game like misogyny and racist systems. The second chapter examines the overarching narrative in the core rulebooks of Dungeons & Dragons fifth edition. I argue that this narrative has connections to stereotypes, clichés, and tropes found in the genre of sword and sorcery, and that this narrative is forced onto the players as the main world of D&D. This limits the narrative freedom of the players, and authors who decide to write novels in the general world of D&D as seen in the novels Vox Machina: Kith & Kin by Marieke Nijkamp, and Legends & Lattes by Travis Baldree. I argue that the limitations of narrative freedom spill over to culture around by embracing some of the general tropes of D&D as well as concepts racial hierarchy.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleCharacterization, Culture, and Canon: Fantasy Fiction and the Rulebooks of Dungeons & Dragons
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel