Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmedsvik, Bård
dc.contributor.authorErtsås, Ingrid
dc.date.accessioned2023-07-12T17:22:11Z
dc.date.available2023-07-12T17:22:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:66216650
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078479
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractOppgaven omhandler hvilken betydning sosioøkonomisk status har for barn og unges psykiske helse. Innledningsvis belyses forskning knyttet til barn og unges psykiske helse og betydningen av sosioøkonomisk status. Videre er relevante begrep belyst, spesielt med fokus på begrepet sosioøkonomisk status. I tillegg beskrives sentrale begreper som sosial kapital, fattigdom, psykisk helse og barn og unge. Metoden som er brukt i oppgaven er litteraturstudie, hvor fire artikler er benyttet som datamateriale. Mine funn, forskning og vurderinger tyder på at foreldrenes sosioøkonomiske status påvirker barn og unges psykiske helse i stor grad. Det er en uklar sammenheng på hvilke aldersgrupper som ser ut til å bli mest påvirket. Sosioøkonomisk status ser ut til å ha større betydning for barn enn ungdom, hvor barn er mere utsatt og sårbare for utvikling av psykiske helseplager. Det er en viss risikofaktor for reproduksjon av sosioøkonomisk status, på tvers av generasjoner. Familier med lav sosioøkonomisk status, har ofte lav sosial kapital. Dette kan innebære at de ikke har lik tilgang til nettverk og andre viktige ressurser. Forskning og mine vurderinger antyder at nyoppståtte hendelser, som individuelle, nasjonale, og internasjonale kriser, kan ha betydning for sosioøkonomisk status og barn og unges psykiske helse. Koronapandemien ser ut til å ha påvirket barn og unges sosioøkonomiske status og psykiske helse. Forskjeller mellom personer og klasser er en fare for å opprettholde vårt velferdssamfunn. Det er en stor politisk enighet om å tilstrebe sjanselikhet i Norge. Tiltak for å få til en jevnere inntektsfordeling vil være nødvendig, for å sikre barn og unge gode livssjanser. Sosialarbeideren har en viktig rolle i arbeidet med å bidra til å utjevne sosial ulikhet, for å bedre barn og unges psykiske helse. Som sosialarbeider kan man bidra til å fremme relevant kunnskap og se helheten i de komplekse utfordringene.
dc.description.abstractThis thesis concerns the significance of socioeconomic status for the mental health of children and youth. Initially, research related to the mental health of children and youth and the significance of socioeconomic status is highlighted. Furthermore, relevant concepts are elucidated, especially with a focus on the concept of socioeconomic status. Additionally, key terms such as social capital, poverty, mental health, and children and youth are described. The method used in this thesis, is a literature study, where four articles are used. My findings and research suggest that parents’ socioeconomic status affects the mental health of children and young people. There is an unclear correlation as to which age groups appear to be most affected. Socioeconomic status appears to be more significant for children than adolescents, where children are more vulnerable to the development of mental health problems. There is certain risk factor for the reproduction of socioeconomic status across generations. Families with low socioeconomic status often have low social capital. This may imply that they do not have equal access to networks and other important resources. Research and my evaluations suggest that newly arisen events, such as individual, national, and international crises, may have implications for socioeconomic status and the mental health of children and youth. The pandemic seems to have affected the socioeconomic status and mental health of children and young people. There is a large political consensus in Norway to strive for equal opportunities. Measures to achieve a more equal distribution of income will be necessary to ensure good life chances for children and young people. The social worker has an important role in working to reduce social inequality, to improve the mental health of children and young people. As a social worker, you can contribute to promoting relevant knowledge and see the whole of the complex challenges.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilken betydning har sosioøkonomisk status for barn og unges psykiske helse?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel