Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAaltonen, Heli
dc.contributor.authorMoen, Marius Tynning
dc.date.accessioned2023-07-12T17:21:40Z
dc.date.available2023-07-12T17:21:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137204268:66588662
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078456
dc.description.abstractDenne oppgaven har tittelen «Interaktivt teater – skuespillerens muligheter», og følgende problemstilling: Hvilke ulike spillemuligheter har skuespillere i et interaktivt teater? Oppgaven handler om hvordan en skuespiller må ta hensyn i teater med deltakende publikum, og hvilke spillemuligheter den har i arbeidet med interaktivt teater. For å undersøke dette har jeg brukt den kvalitative metoden deltagende observasjon, der jeg har observert egen praksis i DRA2002: Prosjektteater for et ungt publikum. Min egen rolle som skuespiller i den interaktive for ungdom av ungdom, DEFEKT, blir knyttet opp mot relevant teori. Oppgaven viser at både skuespillerens kunstneriske valg og forestillingens dramaturgi er viktig. Resultatene viser viktigheten av publikumsrelasjon mellom skuespiller og publikum, og å være oppmerksom på ulike uforutsigbare «forstyrrelser» som kan oppstå. Skuespillerens ferdigheter er også relevant, eksempelvis å kunne bruke improvisasjon i interaktivt teater.
dc.description.abstractThis thesis’ title is “Interactive theatre – the actors’ possibilities”, and the research question is: Which acting methods do actors have in an interactive theatre? The thesis is about how actors must take theatres that include audience participation into account, and which kind of acting methods are available to them. To investigate this, I have used qualitative method – participant observation, where I observed my own practice work from DRA2002: Project theatre for young audiences. My role as an actor in the interactive performance, DEFEKT, by youth for youth, is linked to relevant theory. This thesis will demonstrate that both an actor’s artistic choices and the dramaturgy of the performance is important. The results show importance of the relationship between audience and actor, and the importance of being aware of unpredictable “disturbances” that might occur. The actor’s skills are also relevant, for example the use of improvisation in an interactive theatre.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleInteraktivt teater - Skuespillerens muligheter
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel